lørdag den 20. august 2011

Langsom vækning

AAAAARRRRRGGGGGHHHHHH! Sidste vinter blev det moderne med en solopgangslampe fra Philips som simulerer langsomt tiltagende lys, selv om der i virkeligheden er både snestorm, sjap, bælgmørke og pivkoldt udenfor. Det skulle få kroppen til at vågne langsomt og naturligt op, fordi der faktisk er en god naturlig grund til først at stå op med solen. Den grund gør vi så vold på i hele vinterhalvåret ved at vælte rundt før fanden får sko på og tænde dagslyslamper og spise antidepressiver og jeg ved ikke hvad, bare for at omgås naturens krav om, at vi skal sove, når det er mørkt.


Efter sigende virker det, selv om jeg synes, det er bedragerisk, men så er der jo altid nogen, der skal tage idéen videre. For eksempel Samsung Galaxy, som har sådan et vækkeur i telefonen, som min mand synes er virkelig smart, fordi det starter med lange blide strygeragtige toner, for så at gå over i noget lidt mere insiterende klavermusik og jeg ved ikke, om det ender i pauker og crescendo, hvis det får lov at fortsætte, for her vågner min mand som regel. Endelig!

For jeg er vågen fra første langstrakte stryg på den elektroniske violin. Og så meget er der altså heller ikke gjort ud af kompositionen, at jeg ligger og får en musikalsk ahaoplevelse. Det er jo trods alt slet ikke meningen, man skal være rigtig vågen endnu, men tonerne skal blidt blande sig i de afsluttende nattedrømme, inden bevidstheden langsomt tager over og slukker alarmen, før musikken kammer over.

Jeg gør åbenbart aldrig, hvad der er meningen. For jeg sover fra børn, der skifter sovepladser og ved aldrig, hvem jeg vågner op ved siden af (men det er altid en af husets beboere(!)), men elektroblide vækkeurstoner, dem kan jeg på ingen måde overhøre eller integrere i en god drøm. Måske skulle jeg finde en alarmtone med børn, der råber FAAAAR i stedet for, så vågner han med garanti før mig.

6 kommentarer:

  1. Uuuuh. Tænk engang at vågne, blinke lidt med øjnene, langsomt stille blikket skarpt ... og så se et fremmed fjæs ved siden af. Tror nok, man ville komme op i en fart!

    SvarSlet
  2. Jeg kom til at tænke på den her: http://www.youtube.com/watch?v=ptpl68MPqCg
    Haha!

    SvarSlet
  3. @denlangeneger: Fantastisk stunt, det må prøves en dag - faktisk kunne det være endnu sjovere at lægge et mandehoved ved siden af min mand!

    SvarSlet
  4. Mai - Lov mig at du filmer det hvis du en dag gør det! :D

    SvarSlet
  5. Men hvor skaffer man sådan et afhugget mandehoved? Anyone?

    SvarSlet

Kloge kommentarer: