torsdag den 27. oktober 2011

Placering i søskendeflokken - jeg føler mig ramt

Jeg faldt lige over dette uddrag på voresborn.dk - og jeg må sige, at jeg vist har tre arketyper på en stor, en mellem og en lille. Den store har fået mest opmærksomhed - og forventer det fortsat (interessant nok bruger artiklen også dobbelt så meget plads på dennes karakteristika). Den mellemste er ofte mere optaget af et Anders And blad, mens ældsten og yngsten kæmper om at fortælle de længste (og nogle gange ganske kedsommelige) historier fra deres hverdag. Og ja - den yngste har allerede en forventning om at stille op i Junior MGP, når hun får alderen til det.

Skulle jeg begynde at drage paralleller til mig selv og mine søskende? Huha - nej, jeg må hellere vedblive at være en charmerende lillesøster, som fortsat må høre om mine babylignende træk og millimeterdemokratiske attitude fra mine søstre - men så er det jo godt, at jeg endnu kan sno dem om min lillefinger...

Der står også i artiklen, at storesøskende helst skal giftes med småsøskende, som de så kan bestemme over. Det vil jeg mene er en misforståelse: I TROR, I bestemmer over os, men det er fordi småsøskendes magt er mere subtil, så det i VIRKELIGHEDEN er os, der bestemmer :-)

Midtersøskende derimod skal helst giftes med midtersøskende står der også - og enebørn med enebørn. Interesting stuff. Læs og døm hellere selv:

"Den store

Familiens ældste barn er næsten altid den ansvarsfulde og fornuftige – i stærk modsætning til den charmerende yngste, der er mere easy going. Det falder storebror/-søster naturligt at
være leder for sine søskende.

Hun har som lille fået meget opmærksomhed fra jer, fordi hun var enebarn, indtil I fik nummer to. Da hun fik sin lillebror eller lillesøster, indså hun ubevidst, at ‘det gælder om at få mors og fars kærlighed tilbage, så jeg må få mig en strategi’. Og eftersom vi fortæller vores førstefødte, at hun er dygtig og stor, prøver hun at være endnu dygtigere og endnu større.

På grund af vores høje forventninger bliver hun tit perfektionist og vil være bedst til alt. Hun er bange for at begå fejl, for hun tror, at hun er nødt til at præstere for at få jeres kærlighed.

Storebrødre, der har en lillebror, er ofte meget maskuline og resultatorienterede, mens storebrødre med en lillesøster er mere blide og ridderlige.

Og storesøstre, der har en lillesøster, er meget konkurrencemindede, mens storesøstre med en lillebror som regel er mere i kontakt med deres feminine omsorgsgen.

Midterbarnet

Midterbarnet er social, fleksibel og god til at lytte, mægle og gå på kompromis. Dit mellembarn kan både tage rollen som ‘den lille’, når han vil slippe for oprydning, og som ‘den store’, når han vil være længe oppe.

Vi forældre stiller typisk ikke lige så store krav til vores midterbarn, som vi ubevidst gør det til vores førstefødte. Så dit midterbarn kan stille og roligt blive god til alt muligt uden at føle sig presset – og få masser af ros for alt, hvad han kan!

Er dit midterbarn nummer to ud af fire børn, har han flest træk som en storebror. Er han nummer tre ud af fire, har han flest træk som en lillebror.
Også aldersforskellen spiller en rolle. Er der mere end seks år mellem dit midterbarn og hans ældre bror eller søster, er han ‘funktionel storebror’.

Er der mere end seks år mellem ham og hans lillesøster, er han ‘funktionel lillebror’.
Den lille

Familiens lille rebel, der lever i nuet og vil have det sjovt. Hun tør godt tage chancer og tager det ikke så tungt, hvis hun begår fejl, for hun ved, at I ikke elsker hende mindre af den grund! Derfor kan det også sagtens være, at hun allerede nu taler om, at hun vil melde sig til X Factor, når hun bliver gammel nok.

Hun har ikke den store respekt for autoriteter, så hun er sikkert ikke lige så god til at holde sig fra småkagedåsen som sine ældre søskende.

Ofte tager hun rollen som ‘Rasmus Modsat’ eller klovn for at få opmærksomhed. Hun er ikke vant til at tage ansvar, men trives på bagsædet i bilen, hvor hun iagttager sine søskende og tager tingene, som de kommer."

2 kommentarer:

  1. Hvad filan gør man så når man har fire???

    Så er det vel udenfor nummer og er bare ganske problemfrit? Det vælger jeg at tro!!

    SvarSlet
  2. meget interessant.. er selv den yngste af tre..

    SvarSlet

Kloge kommentarer: