lørdag den 16. april 2011

Moi? En kamel?

Vi havde en romantisk fridag i går. Den slags, hvor børn blev sendt afsted og vi indløste hele to gavekort fra vores fest: Et til brunch og et til bio. Endnu engang stort tak til Helle V og Anne! Da brunchen var med bobler, besluttede vi at cykle. Her var det så, at jeg første gang denne dag blev 5 år, for det var pivkoldt og jeg kunne ikke finde mine vanter. Jeg insisterede på, at foråret hurtigt ville bryde ud og sagde: "Så cykler jeg uden," hvortil den anden halvdel af det romantiske arrangement spontant udbrød: "Nej!"
Hvad skete der lige? Og behøver jeg forklare, hvem der er en storebror og hvem der er en lillesøster? Jeg blev omgående til en stædig kamel og svarede "Jo!" og ikke 100 frådende heste ville have kunnet få mig til at indrømme, at jeg småfrøs mine fingre lidt på turen (fryse fingrene er jysk for det, der på sjællandsk hedder at fryse OM fingrene). Omvendt prøvede han også at skjule det faktum, at han tog sine vanter af et sted på Risskovstien.

Måske prøver vi bare patetisk at udøve magt over hinanden, fordi man altid ender i en catch 22 i en magtkamp med et af børnene? Jeg gør i hvert fald, for jeg er nogenlunde lige så opsat som min 12-årige på altid at få det sidste ord. Det kan være ret trættende og dumt at høre på. Ufatteligt så længe det kan tage for andre at se, at jeg HAR ret! Jeg mener bare, tænk på al den tid vi kunne spare, hvis det bare blev erkendt fra starten. Hmm. Det sker også, at jeg tror, at jeg får ret, hvis jeg bare beholder ordet. Meget irriterende træk hos andre, men jeg gør det desværre også selv. Så efter tilstrækkeligt med remis resultater overfor børnene, så hakker vi videre på hinanden.

Jeg er aldeles overfølsom overfor at blive kaldt "Skat," på den der særlige måde som indikerer: "Nu må du forstå lille ven, at jeg ved bedst her." (Det må gerne bruges i andre situationer dog). Men hvis en sætning starter sådan, så bliver jeg til noget, der ligger rigtig rigtig fjernt fra at være elskværdig. Don't you ever Skat me!

Mit problem - eller i hvert fald et af dem - er, at jeg er afhængig af min mand som systemadministrator. Virkeligt belastende når man nu så gerne altid vil have ret. For her er nok et felt, hvor jeg ikke har ret hver ENESTE gang. Eller faktisk sjældent. Fx har jeg fornylig måttet gå til administratoren med den gamle PC, fordi skidtet ikke virkede, når jeg prøvede at trække rundt med ting på skærmen. (Som på iPad).

Jeg har givet mig selv et princip for denne blog: Hvis jeg fremstiller nogen (gælder dog ikke for offentlig kendte personer) i et dårligt lys, så skal jeg altid selv fremstå endnu værre. Med din nyerhvervede viden om min stædighed, kan du så selv vurdere om sidstnævnte lille hændelse er virkeligt eller konstrueret for at leve op til princippet?

(Hvad siger du - behøvede jeg ikke at konstruere noget, for at komme til at lyde som den mest irriterende?)

Det slår mig forresten lige: Gad vide, om det hedder "at sluge kameler", fordi det er et logisk paradoks at sluge sig selv eller sine artsfæller? Det er i hvert fald en anden disciplin, jeg har det svært med.


1 kommentar:

  1. Hvis du er en kamel, så er jeg et æsel :) Kender alt for godt den barnlige stædighed, for det bor også i mig og popper op på ofte ubelejlige tidspunkter...

    Mht til udtrykket at sluge en kamel, så gik jeg lige på jagt i ordbogen.com og fandt:
    sluge kamel idiom, neutralFaste vendingersluge en kamel
    sluge kamelen
    Betydningudtryk for at acceptere eller gøre noget, som man i virkeligheden ikke synes om
    Udtrykket bruges om at være nødt til at gøre noget, som man nødigt vil eller er voldsomt imod, fordi det strider imod ens ønsker og idealer.
    AnmærkningerUdtrykket kendes fra Matthæusevangeliet 23,23-24, hvor det bruges om mennesker, som forsømmer det vigtigste: “Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte, dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes. I blinde vejledere, I sier myggen fra, men sluger kamelen.”

    Synonymerbide i det sure æble
    finde sig i
    gå med til
    stå model til
    Grammatiknogen sluger en kamel
    Kollokationerblive tvunget til at sluge en kamel
    blive tvunget til at sluge kamelen
    måtte sluge en kamel
    måtte sluge kamelen
    sluge en kamel eller to
    sluge en kamel eller tre
    villig til at sluge en kamel
    være helt parat til at sluge en kamel
    være parat til at sluge kamelen
    EksemplerDen anden del af det kompromis, som fik Socialdemokratiet til at sluge kamelen kronenedskrivning, var blandt andet, at Venstre accepterede Socialreformen.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Man kommer ingen vegne, hvis de kære partiledere ikke er villige til at sluge en kamel eller to - hver.
    Associationeracceptere
    forlige
    kompromis
    tolerere

    SvarSlet

Kloge kommentarer: