søndag den 27. marts 2011

Earth hour intentioner

Jeg kan godt lide initiativet med at tænke en ekstra gang over vores elforbrug. Derfor prøvede vi at hype Earth Hour for børnene her i huset. Ældste barn var heldigvis ude til game night og der tror jeg ikke sådan et hippieagtigt tiltag havde været velset. Mellemste barn syntes det var rimeligt ærgerligt, når han nu for en gangs skyld havde storebrors pc for sig selv. Yngste barn glædede sig som til juleaften ved udsigten til at spille billedlotteri i halvmørke. En disciplin, der udfordrede i hvert fald de voksne en hel del.


Mellemstemand var villig til at indgå forlig (mod chokoladebestikkelse), hvis han måtte spille lige til 20.30, hvor vi havde tændt stearinlys og kun opvaskemaskinen afslørede et vist elforbrug. Efter billedlotteri i blinde blev mindste barn pludselig bange for alt det mørke og måtte puttes med sin sommerfuglelyskæde tændt, som vi blev enige om ikke talte som lys for ikke at plante en evig mørkerædsel i hende. Hun har aldrig før været bange for at sove i mørke. Så skulle mellemstemand tisse og havde noget svært ved at ramme toilettet ved stearinlysets skær fra vindueskarmen.

Vi var kun ½ time inde i dette initiativ, da mindstebarnet sov og mellemstemand og far læste Anders And med lommelygte. Da blev jeg lidt rastløs og måtte lige bruge lidt mobiltelefonstrøm – det tæller vel heller ikke rigtigt? Kl. 21.30 gik jeg på toilettet med tændt lys og trådte i en tissesø. Hrpmph. Det var nok der, jeg begyndte at tænke, at vi ikke behøver markere dagen til næste år.

Det er bestemt meget sundt og konkret for børnene at blive mindet om miljøet og strømforbruget og det hele, men det er vel bedre at tænke sig om hele året, end at blive fanatisk denne ene aften. Alle de stearinlys river også lidt i næsen – og er der ikke noget med, at de forurener lige så meget? (Og hvor kan man komme til at savne sin pc på bare en time!)

3 kommentarer:

  1. Hæhæ....rimeligt opreklameret det der earth our ;) - Selv var vi inviteret ud og man kan jo ikke være bekendt at slukket lyset hos folk, der har inviteret til middag, så fik vi da liiiige tørret den dårlige samvittighed af på nogle andre, pyh...!

    SvarSlet
  2. Mærkeligt? Jeg havde skrevet en kommentar til din blog, men nu er den her ikke? (Altså, hvis det er fordi, du har slettet den, er det jo ikke spor mærkeligt...)

    Nå, men det korte af det lange var, at min bror var her og ham og Jens ville selvf. se fodbold sammen i aftes og derfor turde jeg simpelthen ikke sige et ord om "Earth-Hour" trods det at jeg virkelig bifalder koncepetet og gerne så mig selv som deltager.... Det må blive næste år.

    SvarSlet
  3. Til kommentatorerne. Hvis I har besøg af andre, så er sandsynligheden for det der earth hour blev afholdt der i deres hjem imens der ikke var nogen hjemme ;-) Jeg selv var til 30 års fødselsdag og intet var tændt i min lejlighed imens jeg var af sted. Så Mai næste år, så skal du bare sørge for at være inviteret et sted hen. Så er den skid slået.

    SvarSlet

Kloge kommentarer: