onsdag den 8. juni 2011

Skal hver udenvælts fjende beredte os finde?

Jeg har egentlig altid syntes, at der var lidt rigeligt med strækmarch over midsommervisen:

"Vi elsker vort land
Og med sværdet i hånd,
Skal hver udenvælts fjende beredte os finde"

Men bevares, det er jo bare en sang, som i bedste fald kan gengives på Shu-Bi-Dua melodien og i værste fald runger og piber gennem en dårlig udendørs højttaler ved siden af det knitrende bål.

Nu har DF så taget Sankt Hans budskaberne en tand videre. Der skal genindføres grænsekontrol og vi vil ikke have alle de kriminelle ind over grænsen. Pyt med, hvad vi har forpligtet os til i EU, næh vores lille selvforherligende land højt mod nord finder da bare på sine egne regler.

Og helt ærligt, skal der ikke være plads til et par hekse og trolde?

"Hver by har sin heks,
og hver sogn sine trolde.
Dem vil vi fra livet med glædesblus holde"

But why?

Nej, lad os nu hilse diversiteten velkommen. Det er ikke kun kriminelle østeuropæere og beskidte agurker, der kommer ind over grænsen.





Jeg kan godt lide bålet, men tiden er løbet fra sangen!

(Og så gemmer vores sangskat forresten også en opfordring til selvmordsbombere - hvad er nu det for noget: "Kæmp for alt hvad du har kært, dø om så det gælder, da er livet ej så svært, døden ikke heller." Den blev sunget til min konfirmation, men jeg håber, den er taget af repertoiret i mellemtiden).

3 kommentarer:

  1. Eeeeelsker alle de gamle sange... Man skal bare tage dem med et gran salt og lade være med at lade df tage pantent på tolkningen af dem..

    Og så er den sidste du nævner faktisk smuk, hvis man ikke tager den alt for bogstaveligt, jeg har altid tænkt at det betyder at man skal give sig alt hvad man kan for det man holder af, selvom man i en periode dør lidt inden i, for det kommer igen senere... Er det mig der er helt galt på den med den tolkning??

    SvarSlet
  2. der skulle stå lade DF tage PATENT på dem... skal lære at gennemlæse ordentligt før jeg kommenterer...

    SvarSlet
  3. Det er FÆDRELANDSKÆRLIGHED, den sang handler om. Ikke religion...

    SvarSlet

Kloge kommentarer: