fredag den 5. august 2011

Original eller kopi

Jeg elsker fede ting, godt design, flot mønster, god kvalitet, alt det rigtige. Men når jeg står i en butik, bliver jeg ofte helt vildt jysk og nægter at købe noget som helst til fuld pris. Egentlig en irriterende egenskab, selv om den nogen gange kommer handy, især sidst på måneden.

Jeg håner ikke dem, som køber den ægte vare og jeg synes, det er virkelig dårlig stil at sige noget i retningen af, at sådan en storblomstret voksdug kan man også få i Fakta til en promille af det, Marimekko koster. For dem, der opfandt de store blomster skal da have nogen af pengene.

Det er ikke snobbet ment, og jeg har faktisk Bilkasofaer, fordi Dansk Supermarked er gode til det kopihejs. Endda langt bedre end Coop, som godt nok solgte Børge Mogensen stole, men de var tænkt til almindelige mennesker i brugsforeningerne.

Indtil jeg eventuelt en dag bliver millionær vil jeg dog vedblive med at få en frydefuld fornemmelse af god forretning, når jeg ser sådan noget her. Den øverste hænger i min stue og den fandt jeg i en rodestak i Føtex til en 50'er, den nederste en en Verner Panton og det er ikke i protest, den ligger ned, det er Blogger, der opfører sig åndssvagt:



Men det allerbedste er faktisk, at det har lukket vores langvarige diskussion om, hvorvidt det var fint med noget arkitektlampeagtigt fra min mands barndom i vindueskarmen i det hjørne efter at den nu afdøde kat smadrede en glaslampe, som en gang stod der.

4 kommentarer:

  1. Men Panton'en har en matchende stofledning og loftsfatningen er - lur mig - bare lidt flottere end føtex'eren
    (dette her skriver jeg jo kun fordi jeg har ofret kr. 700+ på the real deal...ej, jeg har faktisk ikke set en værdig kopi til Pantop'en)

    SvarSlet
  2. @Lise - præcis sådan har jeg det med min Fatboy (som er begyndt at lække de små flamingokugler), men jeg forsvarer den, ift Bilkamodellen! Og ja, loftfatningen er sikkert pænere på en Panton, men jeg synes egentlig den farvede ledning er lidt sær/søgt ;o)

    SvarSlet
  3. jeg er helt vild med din Føtex-lampe...gad godt at du havde hamstret et par stykker til mig
    kh Christina
    ps. vores Bilka-sækkestol har aldrig lækket kugler ;-))

    SvarSlet
  4. Åh at gøre et godt køb! Jeg er tosset med begge lamper, men at finde noget smukt til en 50'er er da ekstra lækkert. Ps i mit hjørne står en dejlig Pantella, som min mor krejlede til 25 kr af en meget uvidende nordjyde.
    -Stine

    SvarSlet

Kloge kommentarer: