tirsdag den 13. september 2011

Mandage

Mandage er blevet bedre end de plejede at være, dengang ingen var hjemme før tidligst 16.30. Der sker så bare det, at jeg bliver overmodig af en smule fleksiblitet i kalenderen. Derfor er det blevet tid til at udfordre det tårnhøje børnehavebarn, som kun er 14 dage yngre end et lillebitte skolebarn, hvis dette har fødselsdag 31.12. Der skal påfyldes modvægt til eventuelle gimpetendenser, inden de bryder ud, så stor var lykken, da vi blev opmærksomme på et gymnastikhold på skolen for præcis 5-6 årige piger. At holdet ligger forskudt i forhold til mit konegymnastikhold bør isoleret set kunne løses, men der er det så, jeg glemmer, at jeg ikke er isoleret. Mand skal pludselig til magisk klub, ældsten muligvis spise i klubben, men kan ikke nåes på mobiltelefon pga, at klubben ligger i betonkælder og mellemstens fødselsdagspenge fra onkel Jan brænder i lommen for at blive omsat til LEGO i Legekæden.

Ved en logistisk pragtpræstation af alle, inclusive naboerne, lykkes det at få det hele til at gå op. Hjemme ligger så en besked om, at mellemsten bør rykke op fra let øvede til øvede i svømning - der er lige plads på et hold om mandagen i ulvetimen. Argh! Ikke mere mandagskapacitet! Nu må han nøjes med at gå om onsdagen, selv om øvede almindeligvis træner to gange om ugen.

Alle børneaktiviteter foregår på skolen, som ældsten og mellemsten går på, også ældstens guitar og parkour, og de to ældste er selvkørende, så jeg burde ikke jamre - jeg sidder bare tilbage med undren over, hvordan andre kan have tre børn gående til 3-4 aktiviteter hver?

Præstationen var ellers det hele værd, mindsten strålede af lykke i gymnastiktøj og kom hjem og fortalte, at en gammel vuggestueven også var i storegruppen (det arme institutionsbarn tror, at alt er delt op i lille, mellem og storegrupper!)

I aften er der to simultane forældremøder - med opfordring om at indtræde i diverse råd og bestyrelser - og ja, man skal deltage i sine børns hverdagsliv og bladibladibla, men nogle gange, kan man vel godt lave strudsemetoden overfor de udvalg? Eller den menneskelige variant med verdensfjern ikketilstedeværelse, selv om man er til stede der i klasseværelset eller børnehaven - endda smerteligt bevidst tilstede, fordi man sidder i alt for små stole.

- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

  1. Jeg kender det! Alt det hele, du skriver om logistiske udfordringer, overmod vedr. kalenderfleksibilitet og forsøg på at stikke hovedet i busken!
    (Jeg endte dog i det sk... forældreråd i sidste uge, alligevel, så Watch out for deffekter i 'strudsemetoden').

    Mine (4 børn) må af helt samme grund ikke gå til mere end 2 ting hver og det skal helst være noget, de selv kan gå afsted til. (Hov, nu jeg liiiige tæller efter går den ene faktisk til 3 ting, hvordan gik det til!?).
    Min mand og jeg har der ud over hver allernådigst presset en enkelt fritidsaktivitet ind til os selv for første år i ca. 100 (Pyha, DET trængte vi begge til, men GOSH hvor det også presser kalenderen).
    De to børnehavebørn på 3 og 5 går så heldigvis også kun til én ting, der er HELT og aldeles genialt for os: et fælles gymnastikhold hver anden LØRDAG formiddag. HURRA og længe leve at vi dermed er fri for at presse mere ind i hverdagen. For der er run nok på
    -- og hvorfor fanden SKAL alle forældremøder, skolehjemsamtaler, klassearrangementer og børnehavefællesspisningshalløj i øvrigt også ALTID placeres på ca. den samme uge? Som om de har aftalt at genere os mest muligt. Man fatter det jo ikke.

    Pyha, i de perioder vil jeg allerhelst tage min familie under armen, bo på en øde ø og fange fisk med de bare næver - eller noget i den stil ;-)

    SvarSlet

Kloge kommentarer: