tirsdag den 4. oktober 2011

Jamen det lyder jo rimeligt lilla

Hvorfor mon jeg så sidder med sådan en lille mistanke om, at det da ikke kan passe? Jeg ved godt, at valgløfter er til for at blive brudt, men jeg må knibe mig i armen og tænke over, hvordan de kameler smagte, som SF må have slugt i de seneste 14 dage. De er måske blevet kogt møre af Margrethe Vestager - hun kan lidt af hvert.

Jeg glæder mig over grønt fokus, genåbnede grænser og ikke mindst UD med åndet aktivering, som Mette Frederiksen har lovet. Efter de gældende regler skulle jeg i går - hos privatiseret anden aktør end Jobcenter - underskrive FIRE gange FIRE stykker regnskovtruende A4 papir med en meningsløs jobplan, hvoraf det fremgår, at "jeg vurderes at have behov for ny viden om andre jobsøgningsstrategier og -metoder, samt for nyt fokus i min jobsøgning." Oversat betyder det, at jeg skal tilbringe juledagene med at sidde i et lokale sammen med alle de andre ledige akademikere i Århus og surfe i 25 timer om ugen, for fortsat at opretholde min dagpengeret. Jamen hvad sker der lige for det? Hvis jeg bare kunne få lov at fokusere på at skabe kunder til min virksomhed, så kunne I ikke se min røv for bare fodsåler ud af det pampersystem.

Til de af jer, der ikke ved det, har jeg i en del år hjulpet andre med at skrive ansøgninger, som fører dem til samtaler, jeg har i et år selv beskæftiget mig som leder af et team, jeg selv havde sammensat og jeg bruger i allerhøjeste grad mit netværk til at skaffe mig opgaver - men jeg skal fandengalemig på jobsøgningskursus - fordi jeg skal i "fremrykket indsats" som er en genistreg, Århus har fundet på! Jeg brækker mig simpelt hen i lårfede stråler over det ressourcespild og ikke mindst selvværdsnedbrydende system, hvis man i forvejen skulle føle sig lidt misforstået i mistillidskarrusellen af et ledighedssystem.

Der er også ting, der bekymrer mig i den nye regering. Skatterne vil stige - omend ikke for millionærerne (Tak for at have parkeret misundelsesskatten Margrethe!), men for dem, der er på vej til at blive det, bliver verden ikke nemmere: Det er IKKE ved at merbeskatte virksomhedsledere og andre højtlønnede, at Danmark får højere vækst - så hold nu op med at øffe mod alle dem, som betaler din løn og kæmper for at bevare arbejdspladser i Danmark, men må se sig nødsaget til at sende dem ud af landet, fordi vi vil have højere løn, mere ferie, flere fridage, flere barns sygedage, mere pension, efterløn til alle osv osv. Men skal de svage da ikke have det? JO det skal de og det skal da være råd til - men vi andre må hellere få fingeren ud og løfte opgaven med at få Danmark fremad igen. Så skal der nok blive råd til mere velfærd til flere.

Jeg kan også godt være lidt bekymret for SF'ere på tunge poster som skatteministeriet - men omvendt har historien allerede én gang bevist, at økonomisk tæft ikke kommer alene af at hedde Thor Pedersen - trækker man så 25 år fra, rykker 10 skridt til venstre og tilføjer mellemnavnet Möger - mon det hjælper? Jeg er ikke overbevist!

2 kommentarer:

  1. Hvornår har du sidst været i aktivering? Jeg fandt nemlig ud af, da jeg fornylig blev tilbageført fra Anden Aktør til Jobcenteret, at man slet ikke skal aktiveres så tit, som de der aktører siger. Der er jo penge ned i deres kasse, når du skriver under på en jobplan, så mon ikke det motiverer lidt. Hvis jeg var dig, ville jeg finde ud af, om du virkelig SKAL aktiveres. Og hvis du skal, er der mulighed for at ændre jobplanen til en anden med noget virksomhedspraktik - det gjorde jeg, da de ville trække et af de håbløse kurser ned over hovedet på mig. Ved dog ikke helt, hvordan det er, når du allerede har skrevet under.

    Til sidst får du lige et guldkorn, som jeg fik med fra mit sidste møde hos A-kassen: Når Anden Aktør (eller for den sags skyld Jobcenter) vil sende dig ud i et eller andet håbløst med henvisning til, at det siger loven, så skal du bare bede om at få den paragraf, det står i. Mange gange ved de kære konsulenter nemlig ikke engang, hvad reglerne rent faktisk er, men kører mere efter noget vi-plejer-agtigt.

    SvarSlet
  2. Hej GiSP, det var da interressant info. Jeg har aldrig været i aktivering og det huer mig ikke! Der bliver sagt fremrykket indsats og det har gjort, at jeg har skullet lave den plan efter bare 16 ugers ledighed og den skal starte efter 26 uger senest, dvs 2. Juledag... Jeg har dog fundet mig en praktikplads i stedet, for man kan sagtens lave planen om - så det er rent paragraf- og papirspild!

    SvarSlet

Kloge kommentarer: