søndag den 2. oktober 2011

Spis min gris

I morgen bliver fedt dyrere - eller det gjorde det allerede i går, men hvis du ikke har hamstret allerede prismærkede fedtprodukter i weekenden, så bliver det dyrere, når lagrene er udtømte. Indtil videre har konsekvensen været, at den lokale Rema tilsyneladende har opkøbt samtlige flerumættede fedtsyrer i Østjylland og lagt et bjerg af juleslik frem på hylderne.


En lidt klam og utilsigtet tendens, men den har selvfølgelig begrænset levetid, bortset fra måske de mørke romtoppe, som altid ligger tilbage på julekonfekt-fadet, fordi de smager så kedeligt - de kan formentlig købes uden afgift frem til år 2021, før lagrene er udtømte.

Jeg kan principielt godt lide initiativet - men jeg kan godt være meget i tvivl, om det hjælper på folkesundheden. Alle ved, at fedt, sukker, salt, alkohol og tobak er skadeligt, men alle forbruger alligevel gladeligt fra flere af disse grupper - uden at skele væsentligt til prisen, bortset fra måske at brokke sig lidt over den. Måske kommer vi til at ændre vaner på længere sigt - det bliver interessant at følge.

Alle de nævnte varegrupper er nydelsesprodukter - og nydelse, er det ikke noget, vi bare vil have - næsten koste hvad det vil? Er det overhovedet intellektet og pengepungen, der afgør, om der ryger chokolade i indkøbsvognen? Jeg tror det ikke! Jeg tror, det er følelser, trøst, træthed, impuls, "jeg har fortjent det" og mange andre mekanismer, der langt overskygger både intellekt og saldo på lønkontoen.

I værste fald giver afgiften social slagside - de største sundhedsproblemer er i de laveste socialklasser, så spørgsmålet er måske, om man så skærer ned på slik eller gulerødder, chips eller medicin, kage eller tandlægebesøg, når kontanthjælpen skal strækkes? Jeg ved det ikke, men jeg kunne godt have en fornemmelse.

They have at least shown som carrots - nåh nej courage - husk det nu i det store udland Villy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: