lørdag den 25. februar 2012

Sikre tegn på forår

Det kan godt være, at de er sikrest, hvis man undlader at bevæge sig ud i blæsevejret og prøver at lukke ørerne for den storm, der suser rundt om huset. Selv om pigerne er i flyverdragter, har de lige hjembragt fire vintergækker på ubehjælpeligt korte stilke, som nu pryder min vindueskarm som bevisførelse.

På en gåtur i en efterladt granplantage i formiddags, så vi flere mimrende hjorte, der i læ af vinden stak snuderne frem og jeg er sikker på, de vejrede forår, indtil de vejrede mennesker og vi pludselig ikke kunne se deres hvide spejl for bare klove og tynde ben. Inde fra et sted mellem træerne havde en hanhjort (eller hvad hedder det - shit der er mange betegnelser for den slags dyr, der ligner bambier) kaldt, at de skulle se at komme hjem.

Katten har fundet en læplet i solen på terrassen, hvorfra den både kan dovne og vogte over eventuel fjendtlig infiltration af dens territorium.

Man dør ikke længere af kulde, hvis man går udenfor uden vanter og der er sådan en frisk duft i luften. Vinden var endda så frisk i aftes, at det kom til at dufte af frisktørret vasketøj i badeværelset, hvor vi havde glemt at lukke et vindue, så håndklæder og badeforhæng blev luftet godt i gennem.

Et umiskendeligt tegn er også, at der smides ting ud her fra matriklen. Jeg plejer at påstå, at det kun er min mand, der gemmer ting, men det er fordi, jeg principielt gerne ville skille mig af med en masse skrammel, hvis jeg bare gad at gå i gang med at rydde op i det. Derimod er han stærk i sin tro på, at man kan få brug for de fleste af sine dimser, dippedutter og dingenoter igen, hvorfor man aldrig bør smide dem ud. Jeg blev derfor oprigtigt overrasket over at finde en samling VHS-bånd med børnefilm på vej ud. Jaja, jeg ved godt, I andre ikke engang kan huske, hvad VHS er, men det kan vi! Der er gang i et større digitaliseringsprojekt af al vores musik, som muligvis også kan resultere i at kyle nogle CD'er ud. Det skulle dog ikke undre mig, at han vil mene, de skal gemmes som backup.

Selv mit hoved er ved at være renset for vinter og klar til lys og længere dage. Faktisk, så tror jeg simpelt hen lige det er i dag, jeg vil få bugt med det juletræ, der endnu ligger smidt ud på terrassen. På den anden side, kunne man jo også vente til i morgen, hvis det holder op med at blæse. Der sidder nemlig en lille engel i, som har overlevet ripning af træet og jeg har lidt på fornemmelsen, at den passer på os. Men sig ikke, at jeg ikke I PRINCIPPET gerne ville være meget bedre og hurtigere til at smide ud!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: