torsdag den 3. februar 2011

Hvornår er nu?

Min far havde en minkfarm. Det betød for mig, at jeg i de kolde vintre kunne tjene lommepenge ved at give minkene vand med en lille vandkande, fordi vandingsanlægget var frosset til is. På den ene side af de lange minkhaller var der som regel en klump is i drikkebægrene, som skulle fjernes med en lang skruetrækker i en besværlig vinkel, før der kunne hældes vand i. På læsiden kunne man nøjes med at hælde vand i.

Så gik jeg der, ikke just i en duft af roser og violer, bevæbnet med vandkande og skruetrækker. Jeg kunne selvfølgelig bedst lide læsiden,  men der skete noget besynderligt i mit hoved. For når jeg startede på is-siden gik jeg og glædede mig til læsiden, og når jeg startede på læsiden kom jeg for hver eneste lillebitte vandkop med våd minksnude tættere på den trælse is-side i den næste hal. De sidste 10-20 minkbure på læsiden nød jeg overhovedet ikke letheden af opgaven, for nu var jeg mentalt på vej til den næste række med isklumper.

Allerede dengang var min oplevelse altså en lille smule forskudt i forhold til den reelle nutid. Det er kun blevet værre med alderen. Nogen gange kan jeg allerede om onsdagen glæde mig til weekenden og søndag aften er bare ikke det samme som fredag aften, selv om man har nøjagtig lige så meget fri søndag som fredag aften.

Børn skulle have så godt af tilstedeværende forældre. Jeg prøver også, men det er svært at bremse hjernen i at registrere, at vaskemaskinen er færdig eller klokken nærmer sig, at man burde kigge på noget aftensmad. Endnu værre, det er ufatteligt nemt at være fysisk tilstede uden at være det mentalt, fordi tablet pc og smartphones gør det muligt at være online, mens man sidder lige ved siden af et barn, som tegner eller lægger puslespil.

Måsker ER "nu" i en kvindehjerne pr. definition lige om lidt eller om et par timer/dage/uger? Min mands hjerne fungerer i hvert fald anderledes. For når han er klar til at komme ud af døren "nu" og vi andre sætter os i bilen, så kan det godt betyde, at han lige skal pudse sko og børste tænder. Der betyder nu faktisk LIGE NU for mig, for min hjerne har jo allerede forudset eventuelle konsekvenser af at komme for sent.

Men jeg kunne godt tænke mig at lære et nu lidt mere synkroniseret med ordets oprindelige betydning. Det vil jeg prøve. Lige nu. Altså fra nu af. Eller når jeg lige har hængt vasketøjet op...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: