torsdag den 10. februar 2011

Om at vinde

Jeg har lige hjulpet min 8-årige søn med at evaluere et LEGO-produkt, og nu er han med i en lodtrækning. Lykkeligt uvidende om statistik og sandsynlighed jubler han nu rundt og venter på, der kommer en stor LEGO-æske med posten hvert øjeblik det skal være. Jeg ved, at han nu vil spørge hver dag, når han kommer hjem, om der er kommet en pakke til ham i dag. Og jeg er dybt misundelig på hans indstilling og faste tro på, at han vinder.

Selv storebroderen på 12 er endnu ikke besmittet med rationelle argumenter og sandsynlighedsberegninger. Hans indstilling er, at det jo lige så godt kan være ham der vinder, som en hvilken som helst anden. Det er jo for så vidt rigtigt nok, hvis vi lige ser bort fra, at det også lige så godt kan være 200.000+ andre mennesker. Det er vel samme rationale som holder liv i Danske Spil.

Jeg kunne godt bruge lidt af mine drenges indstilling. Det må være dejligt at være fri for den erfaringsbaserede pessimisme, jeg lægger for dagen, som bl.a. gør, at jeg aldrig spiller Lotto. Tænk hvis jeg også brugte den i andre henseender. Hvis jeg for hver eneste lille satsning forventede at være den heldigste lykkens pamjulefis. At vågne op hver dag og tænke, at der lige netop i dag garanteret sker noget fantastisk.

Det kunne godt gå hen og blive lidt anstrengende egentlig. Jeg kommer til at tænke på en mand, som  Phoebe fra Venner engang datede. Han var så unaturligt og irriterende overoptimistisk, at han kunne se skønheden i en fugleklat. Nej så må jeg alligevel påberåbe mig retten til at være sur, muggen og negativ i ny og næ. Gerne helt uden anden grund end bare fordi. 

I Nykredits kundemagasin (gaaab, jeg må se at komme på biblioteket efter mere åndelig føde) stod der, at en stor mængde danskere havde misforstået ordet risiko ifbm. investeringer. En betragtelig andel mente, det henviste til risikoen for at miste hele investeringen. Derfor står der 680 mia. kr. på almindelige bankkonti i Danmark + dem der ligger i pudevårene og under madrasserne rundt omkring. Det er over 100.000 kr. pr. dansker. Der er altså noget, der tyder på, den der pessimisme er en folkesygdom. Eller at Nykredit er ude på at lokke os lidt hurtigere ud af finanskrisen?

Der kommer i hvert fald kun store LEGO-æsker ind ad døren, hvis man prøver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: