tirsdag den 15. marts 2011

Efterlysning af et ord

Min datter er efterhånden det mest oplagte bud på, hvem der skal fejres, hvis vi inviterer til pigefødselsdag her i huset. Men jeg kvier mig ved at slippe betegnelsen pige og holder gerne både pigefødselsdag og tøseaften. Det er ikke (kun) i benægtelse af min efterhånden fremskredne alder, men fordi "kvinder" er sådan nogen, som synes det er en super frisk idé at opstille en kussomat, som andre kvinder kan gå ind i for at få taget et billede af deres køn og få det uploaded på kvindekenddinkrop.dk. But why? Jeg er nok ikke målgruppen, men jeg sværger, at jeg synes, det er uinteressant og jeg ville have det på samme måde med resultaterne fra en eventuel pikkomat.

Så jeg gider ikke rigtig være en kvinde. Så er der dame - det er sådan jeg bliver omtalt, hvis andres børn gungrer indkøbsvognen ind i mig i køen: "Pas nu på, du ikke skubber til damen." Jeg kigger mig altid om efter en ældre dame med uldhue og en frakke, som matcher den, hendes lille Fido har på ude på hundekrogen udenfor butikken. Men så går det op for mig, at det er mig, der menes. Jeg kan også godt finde på at sige det samme, hvis det er mine børn, der er uterlige i indkøbskøen.

Jeg må nok efterhånden modstræbende gå væk fra pige, nægte at associere mig med kvinde (medmindre det er som en samlet betegnelse for alle af hunkøn) og dame går heller ikke. Men hvad så? Kone? Det er jo betegnelsen for f.eks. en tøjstil, der er kendetegnet ved stramme leggings og oversize t-shirt i et forsøg på at skjule både dette og hint. Dertil kunstlæderjakke og praktisk kort frisure. Det betyder selvfølgelig også, at man er gift, men det er ikke rigtig længere en identitet i sig selv. Fru Systemudvikler Oechsle - nej, jeg har jo ikke en gang hans efternavn, så den går heller ikke.

Det er noget lettere med mænd. De er først drenge, så mænd. Der er koner og mænd, kvinder og mænd, damer og mænd, og så er der selvfølgelig også herrer, men det er vel efterhånden kun Hr. Mærsk McKinney Møller, der rigtigt kan bære den titel.

Måske skal jeg bare vente på, jeg bliver til en dame eller begynde at opføre mig som en. Men det ville jo som minumum kræve at jeg anskaffede mig en lille sur hund med frakke og begyndte at promenere den ved stranden. Det ville også kræve mindst ét par lidt for korte garbadinebukser med pressefolder. Altså er det også udelukket og jeg er ikke engang sikker på, at det kommer af sig selv med alderen.

Vilkårene for at få et nyt ord til at bryde igennem er nok ikke de bedste. Altså må jeg være en pige til jeg dør, eller finde på den perfekte nye betegnelse, som alle bliver nødt til at tage til sig. Det skal være sådan én, der er lidt ungdommelig, men alligevel udstråle en vis modenhed og erfaring. Smart og klog, fjollet og selvironisk. Det skal dække fra ca. 20 til 60 år, for derefter er dame muligvis ok. Nogen bud?

5 kommentarer:

  1. Nja...nu kan jeg godt lide ordet Kvinde... Der er den gamle vittighed om at fjerne forbogstavet fra ordet Kvinde og så gøre det samme med ordet Mand :-)

    Jeg er lige blevet 40 år og træder nu ind i den gruppe, der med stolthed kalder sig Primetime-kvinder. Det er jeg da stolt af :-) Tænk sig at være i den bedste sendetid...det er da flot beskrevet, synes jeg.

    Kan nu sagtens nikke genkendende til at det er nedladende at blive kaldt for dame. En sætning med at passe på, kan jo sagtens siges til et barn, uden brug af ordet Dame. Dame er for mig blomstret kjole og hat med fjer...altså et gammelt udtryk. Ligesom Frue eller Frøken. Eller for den sags skyld Fruentimmer, som kommer af det gamle plattyske Frauenzimmer... Der er også ordet Kælling, som desværre er blevet et skældsord, gad egentlig vide hvordan...for det kommer jo af det gamle ord Kærling. Ligeledes er pige også nedladende, bortset fra, når vi omtaler vores veninder, så skal vi være sammen med pigerne eller tøserne. Men det er noget andet.

    Kan også huske det meget malplacerede udtryk fra 80'erne, hvor man havde "dame" eller "fyr"...helt ærligt. Vi var teenagere...hvordan kan man lige finde på at kalde det for dame på? Småblomstret kjole og fjer i hatten...that is! Fyr - her kommer jeg altid til at tænke på Fy og Bi...ved ikke hvorfor, men en Fyr for mig er en høj, tynd mand :-)

    Kvinde er et smukt ord, synes jeg. Jeg forbinder det nu heller ikke med kussomater og frigørelse. Men synes det siger noget om hvor dybe vi er. Oversat til italiensk: donna og latin: femina. Det er da smukke ord...

    På den anden side, kan man også bare slå Dame op i Wiktionary...så står der nemlig: Mente du: dåse?

    Så måske er det ord du leder efter "dåse"? :-)

    SvarSlet
  2. Kært barn har mange navne. Jeg vil sige at der er stor forskel på hvem der må kalde mig hvad. Hvad føler du dig som? då hold dig til det. Hvis dronningen kan være en pige så kan du vel også.

    Når jeg har en kæreste kalder jeg hende for min kvinde, fordi ordet kvinde indeholder alt det kvinden er. pige,tøs,dame,dåse,skat, og så videre.

    SvarSlet
  3. @Birgitte: Primetime er et godt bud, det bløder lidt op på 70'er-stemningen, men jeg må vente et år endnu...

    SvarSlet
  4. Mai, du er en skøn KVINDE, hvad enten du vil være ved det eller ej :)
    Jeg kom til at tænke på en TV2-sang ... Kan ikke huske titlen, men med omkvædet "Åh kære kvinde, kone, kæreste, kælling, madamme..." Kært barn har mange navne!

    SvarSlet
  5. Jeg kommer lige lidt sent til festen, Mai. :o)
    MEN jeg er ret enig med de andre; Kvinde er for mig det rette ord, et smukt ord, der indbefatter ikke blot din opfattelse men så meget andet. Det er da en KVINDE, der kan føde børn, ikke en PIGE, vel?
    Jeg synes faktisk, det er lidt...hmm...patetisk, måske, at KVINDER insisterer på at kalde sig for "piger" helt op til de er i 50'erne...går man så fra at være "pige" til at være "dame"? :o/

    SvarSlet

Kloge kommentarer: