lørdag den 19. marts 2011

No oils or glazing agents added

Det kan godt være, at mine cirkler er ved at blive lidt for små og at jeg skulle interessere mig lidt mere for verdens virkelige udfordringer. Det der sker ude i verden gør mig bare helt mundlam af skræk – og der skal meget til, før jeg bliver mundlam.

Derfor faldt mit blik i stedet på overskriftens tekst på en pakke Sun-Maid rosiner. Et eksempel på information, jeg ikke vidste, jeg havde brug for, og jeg tror helst, jeg vil forblive uvidende om, hvad glazing agents er for nogen fyre.  Omvendt har jeg svært ved at tro, at Sun-Maid’s konkurrenter putter små skinnende agent-typer med slikket hår ned i deres rosinpakker?


Men det foranledigede mig til at gå skuffer og skabe efter for anden vigtig information. Det viser sig, at jeg også har Il Fornaio siciliansk håndhøstet middelhavssalt. Og her kunne jeg faktisk godt tænke mig at vide, hvordan man høster salt med hænderne? Og falder det ikke ret let igennem fingrene?

Til den gode samvittighed har jeg også Nutella – für sportsliche lifestyle – hjembragt fra Tyskland. Det er da i hvert fald ny og meget behagelig viden for mig, at man får en sporty livsstil af at spise Nutella.

Der er også Hello Kitty økologiske mini riskiks. Her kan man undre sig over, hvilken information Hello Kitty bidrager med, men hvis man kender min datter, ved man at hun som regel er opfyldt af lige dele begær efter Hello Kitty og eftermiddagssnacks.

I køleskabet ligger en pakke lårmix af salmonellafri Danpo kyllingeoverlår med rygben og underlår. Lårmix er virkelig ny information. Det lyder jo næsten som om, kyllingearbejderne har stået og udvalgt gode lår, ligesom når man vælger slik i biografen. (For her kan vel ikke være tale om slagteriaffald fra kyllinger med sår på andre dele af kroppen?)

Det er utroligt så meget viden, man kan få af sine dagligvarer. Jeg glæder mig helt til producenterne får lov at lave anprisninger og tilsætte vitaminer - så kan jeg lære endnu mere af produkterne. Jeg har trods alt ikke lyst til at komme til at spise en glazing agent ved et uheld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: