lørdag den 12. marts 2011

Småkriminel med krøllede kontanter

Min far sluttede altid en prisprutning af med at lægge følgende trumf på bordet: Og jeg betaler kontant. Det betød ofte et yderligere nedslag på den vare, han var ved at købe.

I dag er det ikke længere comme il faut at betale med en plovmand, for slet ikke at snakke om at betale med tre. Men nu var jeg altså på helt lovlig vis kommet i besiddelse af disse gennem en gavmild gestus fra mine svigerforældre. Eftersom jeg altid glemmer dem (kontanterne, ikke svigerforældrene) og betaler med kort, var jeg helt stolt af mig selv, da jeg tog dem med i den lokale postbutik for at bruge dem til at betale en postanvisning på 1500 kr. (Og du behøver ikke være flov, hvis du heller ikke ved, hvad det er, for det vidste jeg heller ikke før i går.)

Hvad værre er: Pigen i postbutikken vidste heller ikke rigtigt, hvad det var, hvordan den skulle udfyldes og hvad hun derefter skulle gøre ved den. Heldigvis kunne postmama hjælpe hende og der blev uddelt snipper og kvitteringer og kundens genpart og puttet andre små sedler i de rette skuffer. Så opstod der et nyt problem: Da damerne valgte kontant som indbetaling dukkede der en EU-forordning op på deres skærm, som gjorde, at de skulle bruge identifikation fra mig og indtaste mit cpr-nummer, som et led i EUs indsats til bekæmpelse af hvidvask af sorte penge.

På det her tidspunkt var der en pænt lang kø efter mig i postbutikken, og jeg begyndte så småt at tro, at det var en practical joke. Men det var det ikke. Det er suspekt at betale med kontanter i den størrelsesorden. Penge er 0'er og 1-taller af information, der suser rundt i cyberspace, det er ikke noget håndgribeligt. I bedste fald er det noget, børn tror, man kan trække ubegrænset i en automat, hvilket vanskeliggør forklaringen af, at man ikke kan købe nyt legetøj hver dag.

Jeg gad vide, om jeg nu står blacklisted i Post Danmark eller selveste EU som mulig narkohandler. Måske kan de også spore pengene tilbage til min svigermor, som er tidligere terrormistænkt i England. Hun bonnede ud som radioaktiv ved ankomst til Dover i en turistbus - hvilket dog skyldtes en nylig afsluttet behandling med radioaktivt jod. Jeg føler en lille smule paranoia i dag i hvert fald.

1 kommentar:

  1. Dejligt med et lille søndags grin. Tak for det.
    Men jeg er sikker på at du nok klarer frisag.

    SvarSlet

Kloge kommentarer: