tirsdag den 5. april 2011

Barnedåb eller børnehave

Jeg tror vores børnehave har gjort en timingsmæssig fodfejl af de helt store. Der er inviteret til bedsteforældredag samme dag som den royale barnedåb. Det er da i den grad at sætte målgruppen i et interessedilemma. Royal globarnedåb eller eget borgerlige barnebarn på nærmeste hold? Fredelig fjernsynstransmission eller fedtet chokoladekage bagt af børnehænder? Jes Dorph eller påskeklip med indlagt tvangskonversation med andre bedsteforældre? Jeg er spændt på, om der kommer nogen.


Stik imod min ellers rationelle og normalt hverken traditionelle eller gammeldags tankegang, så er jeg helt pjattet med det kongehus. Jeg er stolt af Margrethe, jeg elsker tudeprinsen, synes Mary er en smuk prinsesse, de store børn er nuttede og tvillingerne er nogle lækkerbasser. De må siges at hænge ret langt nede i arvefølgen og der skal en usandsynlighed af dimensioner til at gøre dem til konge eller dronning. Dermed behøver jeg muligvis ikke interessere mig for, hvad de skal hedde. Men det gør jeg! Jeg vil også gerne se, om tvillingerne sover, bruger sut, sutter på lillefinger eller græder. Og hvis min svigermor vælger mit barn og bedsteforældredagen, så skal jeg selv se barnedåb.

Jeg plejer at forklare min indre skabsroyalist med markedsføringsværdien, helt uden at vide, om der er belæg for at sige, at den står mål med udgiften. Men ifølge Hello Magazine har kronprinsesse Mary en tredjeplads over de mest attraktive og elegante celebrities sidste år og på Wikipedia er hendes markedsføringsværdi anslået til 12 mia. kr. (hvordan man så end er nået frem til det?) Alligevel har det mere med symbolværdien at gøre. Ja, selvfølgelig er det nemmere at se smuk ud som firebørnsfamilie, når man har en stab af tjenestefolk, en ret lækker bolig og ikke behøver købe ind i Netto.

Det er drømmen om det perfekte og lykken, de repræsenterer og så skal ingen komme og fortælle, at de også har mælkeknuder, kolikbørn, snotnæser, hormonknopper eller jalousi mellem børnene. Det kender jeg jo fra mit eget liv og jeg vil hellere tro, at de der babyer faktisk ikke engang skider - og da i hvert fald aldrig udenfor de kongelige bleer.

Det er godt, det ikke er mig, der er en bedstemor i interessekonflikt. Jeg slipper tilmed for at hente mit eget afkom midt i begivenhedernes gang. Måske kommer der helikopterbilleder fra overflyvninger af Holmens Kirke!

1 kommentar:

  1. Jeg betaler faktisk gerne deres gage for at få lov til at tro på eventyret.
    Jeg håber for dig at din svigermor vælger dit barn frem for de to andre ;-)

    SvarSlet

Kloge kommentarer: