tirsdag den 26. april 2011

Kvinder ligner mere mænd?

Jamen jeg bliver altid nysgerrig af sådan en overskrift og forestiller mig, at der er en overlevende hippie, der har fundet ud af, at der ikke er nævneværdig forskel alligevel. Så kunne jeg have rystet på hovedet og trukket på smilebåndet. For ingen med respekt for sig selv vil vel i dag påstå, at der ikke er endda stor forskel? Læs her og døm selv.

Det viser sig så at handle om, at vores hoveder er blevet større gennem de sidste 400 år. Mændenes derimod har tilsyneladende i det store og hele stadig samme størrelse. Deraf konkluderes, at kvinder ligner mere mænd? Mere mænd? Altså mere end mænd ligner kvinder eller hvad? Eller ligner vi mere mænd, end vi ligner kvinder? Gisp, hvor kan den udvikling ikke ende?


Men jeg synes, det siger mere om netop forskellen på mænd og kvinder. Man kunne tolke det derhen, at når mænd ikke rigtig har groet større hoveder, tænker de måske også på samme måde som i de sidste mange tusinde år? Jagt, overlevelse, forplantning og forsørgelse. Mens kvinderne altså tog et spring i 1600-tallet og begyndte at fylde den ekstra plads i hovedet med tanker og analyser, scenarier over alt fra worst til best case.

Jeg er nogen gange fyldt godt op i hovedet af "hvad hvis nu?" Hvad hvis nu, det var bedre at bo på landet og skrive bøger. Eller i København i nærheden af søstre? Eller arbejde med noget helt andet? Eller bo i USA et par år?

Eller på sorte dage, hvad nu hvis vi fejler i børneopdragelse? Hvis de nu har fået for lidt nærhed og for meget skæld-ud? Hvis den ene kan huske, og vil straffe os for, at han græd på første skoledag, fordi han ikke kunne finde os? Eller den anden, at vi glemte det første forældremøde, da han kom i skole? Eller den tredje, at vi bare helt glemte, hvad hun var parat til og pakkede hende ind i bleer og støttehjul alt for længe?

Ja, min ekstra plads er fyldt med hvad nu hvisser og det er sjældent, at min mand er til at drive med ud på tankeeksperimenterne. Han kigger lige på børnene og konstaterer, at de nok ikke ville hverken drille hinanden eller grine så meget, eller påstå så hårdnakket, at de ikke har lektier for, hvis de ikke var forholdsvis normale.

Han kan sagtens, han har ikke al den ekstraplads i hovedet. Hvad udfylder du din ekstra plads med?

2 kommentarer:

  1. Hey du
    Jeg tror mænd er ca. samme sted som du beskriver med jagt og overlevelse. Jeg har gransket lidt i sagen, og det forholder sig sådan at mange af mine kvindelige bekendtskaber kan berette om mænd, der bærer indkøb hjem med samme triumfering, som havde de været på jagt og nedlagt en mammut ell. lign. "Og se så lige, jeg har husket at købe skumklude OG den der shampo uden parfume" Trangen til at flashe deres "jagtbytte" ligger dybt i dem!

    SvarSlet

Kloge kommentarer: