lørdag den 23. april 2011

Mentale M&M's

Jeg har hørt om en dobbelt blind test, hvor den ene gruppe blev bedt om i detaljer at forestille sig, at de spiste M&M's. Hvordan de udvalgte sig en farve eller nogle stykker, tog dem op til munden, fornemmede den knasende lyd (allerede her ville jeg nok have mistet koncentrationen pga grimme spiselyde) og chokoladens smelten på tungen. Hver enkelt deltager sad altså og spiste imaginære M&M's med hånd og mundbevægelser, synkebevægelser und alles.


Kontrolgruppen gjorde noget andet, som jeg har glemt, men det havde ikke noget med at spise at gøre. Efter seancen kom de til pause, hvor der var mulighed for at spise ægte M&M's. Det interessante var så, at kontrolgruppen spiste væsentlig flere, end dem, der lige havde indtaget meditative M&M's. De var allerede mætte, fordi de havde oplevet alt andet end lige de par sekunder, det tager at kværne et par M&M's. A moment on the lips, a liftetime on the hips er en velafprøvet sandhed. Så tænk at spare lige det moment, til gavn for både figuren og pengepungen.

Så nu vil jeg gerne have min egen M&M meditationsmester til at fremkalde sådan en sansemæthed, bare med tankens og ordenes kraft. Jeg kan se store perspektiver: Hvis det virker med alkohol kan man undgå tømmermænd og kalorier og måske kunne man i stedet for desserten, som man egentlig ikke kan klemme ned, men gør det alligevel, lige tage en åndelig æbletærte med flødeskum? Eller nappe en psykisk jordbærkage i yogastilling? En lækker mental café latte uden efterfølgende søvnproblemer pga koffeinen?

Jeg tror nu, der i det lange løb ville mangle noget. Eller at jeg ville kunne spise et stort stykke jordbærtærte meget hurtigt efter effekten havde fortaget sig, medmindre den der jordbæryogi var på nakken af mig hele tiden. Det kunne godt gå hen og blive lidt belastende for os begge. Jeg er nok nødt til at kunne bringe mig selv i en tilstand af mentale M&M's. I hvert fald før jeg udsætter eventuelle gæster for det. Forestil jer, at man beder sine gæster sætte sig til et veldækket bord med tomme tallerkener og fade. Så slukkes lyset, alle lukker øjnene og bliver ført igennem fem udsøgte retter med tilpasset vinmenu. I tankerne. Jeg tror, jeg ville føle mig snydt, hvis jeg blev udsat for det. Og ret sulten egentlig også.

Der skal vist lige arbejdes lidt videre med konceptet, før det er helt klar. Jeg napper en ægte latte i mens, jeg tænker videre. Jeg ved, det har perspektiver! Jeg skal bare lige finde dem.

3 kommentarer:

  1. God værkstedshumor!

    SvarSlet
  2. Det ville i alle fald gøre konceptet slankekur noget mere overskueligt o)

    SvarSlet
  3. Altså kombineret med mine mentale løbeture, hvor jeg sidder i sofaen med lukkede øjne og forestiller mig, at jeg løber gennem skoven, så får jeg da snildt tabe de 5-10 kg, jeg har i overskud :)

    SvarSlet

Kloge kommentarer: