torsdag den 5. maj 2011

Frisind eller nypuritanisme?

I dag så jeg dette billede på Facebook:








Det var lige efter, jeg havde læst på jp.dk om en stigning i protester over mødre, der havde over 6-årige drenge med i kvindeomklædningsrum i svømmehallen. Disse protester kommer især fra kvinder under 30.

Hvad sker der? Er de bare mere friske i København? Narh, de læser jo også Jyllandsposten, så det er nok ikke det. Måske er hende der fra Danmarks Turistråd eller hvem var det med viralkampagnen, hvor en blondine efterlyste faderen til sit barn, måske er hun kommet i jobtræning i Københavns kommune?

Eller måske er det de under 30-årige kvinder, der er mere blufærdige end hende i jobtræningsforløbet? Eller måske er skiltet forfattet af en voyeur, som er god med en computer og ikke har noget med Københavns kommune at gøre?

Jeg er strengt taget en del over 30 og jeg synes egentlig det skilt er en lille smule too much information. Men jeg har haft drenge med i omklædningsrummet, indtil de ikke længere selv ville, fordi de følte sig lige så begloede som de der unge puritanske kvinder åbenbart gør. De var under 6, før de nægtede at gå med mig.

Sådan som debatten er lige nu, så undrer skiltet mig mere end protesterne. Det er egentlig ærgerligt, hvis vi er på vej så langt væk fra noget naturligt, at det bliver ubehageligt at klæde om sammen med mindreårige drenge.

Når min datter enkelte gange har været med sin far i omklædningen har hun sikkert også gloet! Det gør børn, men det er der jo ikke noget seksuelt i. Bare noget nysgerrigt. Men der er ikke mange andre lande, hvor man dapper nøgne rundt sammen med voksne af samme køn i omklædningsrummene. Skal vi bare EU-harmonisere vores omklædningsrum eller er der grund til at værne om vores frisind? Eller er det netop det, som har skabt nypuritanismen? I don't know.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: