søndag den 15. maj 2011

A nordjyd' in København

I don't drink latte I take filterkaf'
Jeg ved ikk' helt hvad tapas er
You can see it on my bæltetask' om mav'n
I'm a nordjyd' in København

See me walking ned ad Strøget nu
Med hængerøv og J bagpå
Det står i panden og på bav'n
I'm a nordjyd' in København

Sådan kunne jeg blive ved. Selvfølgelig fremmer overdrivelsen forståelsen her, men alligevel undres jeg over, hvorfor jeg, som har været på de fleste kontinenter, altid føler mig så umiskendeligt nordjysk i København?

Jeg ved jo godt, at København er fyldt med jyder og at de er aldeles ufarlige. Adskillige familiemedlemmer og venner er blevet opslugt af København. Men jeg føler mig virkelig som en bonderøv i København. Måske er det fra dengang, jeg i bogstaveligste forstand engang kom ind med 4-toget og fik stjålet min pung i en proppet HT-bus? Hvor jeg meldte det på en nærpolitistation med smadrede ruder på Nørrebro sammen med min veninde og betjentene IKKE var jyske, men grinede lidt i skægget AF hende jyden?

Men nej, jeg tror ikke, det er det. Det er noget, som byen altid har haft, som man altså ikke kunne få i Hobros opland. Jeg havde ikke været i København, før jeg var mindst 6 år, for jeg husker en forhandlingssituation med min mor, hvis bror boede i København. Jeg ville gerne besøge den forjættede by og onklen i Østerbrolejligheden og mente, jeg var stor nok, når jeg fyldte 6. Min mor parerede med, at der skulle vi jo holde fødselsdag, men jeg havde veludviklede forhandlerevner (læs: var en plagsom lillesøster) og derfra stammer det berømte citat: "Hvad så med når jeg bliver seks år, på lørdag?" Det betød lørdagen efter fødselsdagen. Men jeg skulle blive næsten 10, før drømmen gik i opfyldelse.

Senere vandt jeg respekt i skolen, fordi jeg havde en storesøster, som BOEDE i København og med mine årlige ture til staden, kunne jeg hånle af de andre bonderøve fra min klasse, som ikke havde været i København, før vi skulle i Tivoli og med Bornholmerbåden i 6.klasse. Der var coolhedsfaktor bare over at have været der.

Men hvad er det for en star quality, der gør, at ellers respektable jyder, føler sig som småfede utjekkede undermennesker i København? Og hvorfor har dem, der er vendt tilbage til Jylland så travlt med at få København på "der har jeg boet cv'et"? Sgu da ikke så mange, der sætter Ringkøbing på, vel?

Jeg er en geografisk analfabet og har brugt mange år på at fatte Århus. København er måske bare for stor en mundfuld, men jeg kunne godt tænke mig et drys lokalkendskab til lige at tage med, så jeg kan udvide strækningen fra København H til Rådhuspladsen bare med enkelte andre fancy sidegader. Eller måske bare blive lidt citychik, rapkæftet, have en bedstemorcykel med blomsterranker, evt en Christianiacykel, smøger og smarte solbriller i håret som er flagrende langt og en lys, åbentstående trench coat. Jeg kunne jo sagtens nå at pille det af, inden jeg ankom til Århus igen. Tage min Hummel softshell på og nappe min Centurion cykel og cykle ud til min forstad, hvor jeg har hjemme.


3 kommentarer:

  1. Altså, nu må jeg jo så lige komme på banen, for jeg er jyde, og har boet i Kbh ;-) Men jeg tror helt klart at hvis man er til storbyer, så ligger det i blodet, jeg tror ikke det er noget man kan lære?

    Jeg elsker storbyer, ikke nødvendigvis den stress der følger med. Det jeg ikke forstår er folk der løber efter bussen, heller ikke selv om jeg selv gør det. Men lige nu går det op for mig hvorfor det er vi gør det, løber efter busserne, det er fordi den tid, der er i ventetiden, den er jo røvkedelig, for vi er ikke i gang, vi er ikke i handling, vi står stille. Jeg tror dog aldrig jeg har løbet efter bussen i kbh, hvor der jo er 2-10 minutter til den næste bus kommer. Men i Aalborg kan jeg altså godt finde på at løbe efter den. Men det er så også fordi at når jeg tager bussen, så er det fordi jeg skal nå den.

    SvarSlet
  2. Når man rejser den anden vej kan man føle sig ligeså fremmed.. Jeg er oprindeligt fra landet(Sjælland), har boet 7 år i København og er nu flyttet til Vendsyssel.

    Her føler jeg at jeg mangler en eller anden form for star quality for at være rigtig her.. Mon ikke det bare er fordi man er et andet sted end man er vandt til??

    SvarSlet
  3. Skriv til mig næste gang du skal afsted, så skal jeg give dig en lille pep-talk og nogle gadenavne, så du kan namedroppe, især sidegaderne.

    PS: Jeg har blomsterranke på min cykel herude i Aarhusforstaden, er det helt forkert ;)

    SvarSlet

Kloge kommentarer: