fredag den 24. juni 2011

Få nu de lyserøde ja-solbriller på

Jeg bliver træt helt ind i knoglerne, når jeg læser sådan noget her.


Nu vil jeg ikke risikere, at du også falder i søvn og jeg ved, at faren for det er stor på en fredag aften. Så lad mig kort referere artiklen i stedet: Virkelig grumpy gammel kunstner er mavesur over, hvad han kalder for bras, som fik ham og hans kunstudvalgsvenner til ligefrem at tabe kæben i synkron forargelse, da de så Sculpture by the Sea i Århus.

Artiklen er blottet for saglig argumentation eller i det hele taget dvælen ved særligt mange af de udstillede værker. I stedet kaster han mavesyre ud over hele udstillingen, ved at udtale at: »De, der spilder penge på projektet, burde skamme sig.« Han synes kun to af værkerne er værdige til udstillingen. Resten er efter hans personlige mening bare noget grimt bras.

Kunst er en individuel oplevelse og jeg kan slet ikke se, hvorfor nogens meninger er bedre end andres om den. Eller det kan jeg godt, hvis de kan argumentere for det, men bare at sige, man synes, det er grimt og spild af offentlige støttekroner, det er for nemt.

Jeg sidder egentlig mest tilbage med en mistanke om, at manden ikke har fået antaget sit eget værk til udstillingen. Rønnebærrene er jo som bekendt sure.

Jeg er ikke skulptør eller særligt kunstinteresseret. Men jeg synes, det er superbt, at kunsten kommer ud til folket og at dømme efter besøgstallene, har Sculpture by the Sea været en kæmpesucces. Århusianere (og jeg nægter fortsæt at skrive dem med dobbelt a) har valfartet til Tangkrogen og nydt både værker, natur og gåtur.

Mange af figurerne appellerer til børn og de er måske ikke dybe nok til Mr Grumpys store kunstforstand. Men de danner rammen om en superhyggelig familieoplevelse, hvor øjet bliver udfordret med nye konstellationer og sand, vand og kunst går op i en højere enhed. Høj nok til mig i hvert fald.

5 kommentarer:

  1. Hørte ham i radioen. Han argument er, at når han har læst kunsthistorie og har arbejdet som kunsthistoriker i 15 år, så må vi andre pænt falde på maven i benovelse over han imponerende indsigt. Måske er det den manglende anerkendelse af hans ord og meninger, der får ham til at gå i selvsving?
    Kh Mette

    SvarSlet
  2. Måske dårlig stil at være på tværs i min første kommentar herinde. Men faktisk giver jeg ham den sure ret.

    Som kunstudstilling synes jeg ikke Sculpture by the Sea fungerer. Jeg var skuffet. Og hvad er kunst? Lang, lang diskussion jeg ved det godt.

    For mig virker turen som en række konstruerede photo opp's uden kunstnerisk indhold. Hvor du kan stille dig op, smile til fotografen og gå videre.

    Lige bortset fra enkelte gode værker, der skiller sig ud.

    Nu vendte vi selvfølgelig også om, da vi kom til plastikanden. Så muligvis gik vi glip af noget.

    Jojo vi hyggede os da. Men det ville vi jo også have gjort på en minigolfbane eller i Tivoli. Tror det, der irriterer mig er, at man kalder det (god) kunst.

    Og hvad er god kunst? Argh!

    Nå, men tak for en god blog.

    SvarSlet
  3. amarOrama - velkommen til! Jeg synes rigtig gerne, du må mene, det er en dårlig udstilling, men jeg ville bare gerne, at statens kunstråd kunne argumentere for sin mening i stedet for bare at kalde det kæbetabsfremkaldende bras.

    SvarSlet
  4. Ja, jeg forstår. Blev bare lige grebet af trangen til at udgive en roman i dit kommentarfelt. I øvrigt har jeg selv lidt meget af allergi over for indforstået, kunsthistorisk tågesnak. Så vi kunne sikkert sagtens blive enige om en ting eller to.

    SvarSlet

Kloge kommentarer: