torsdag den 30. juni 2011

Jeg skal lige af med nogle ord

Engang skrev Helle, at hun ikke havde hørt eller læst ordet knippel godt, fra andre end sin mormor. Bortset lige fra, da jeg skrev det. Nu er jeg blevet pinligt opmærksom på alle de gamle ord, jeg har i mig, så nu prøver jeg at få dem ud af systemet, ved at skrive en liste:

Morten Korch kategorien
Filejs
Kanut
Rasende som tillægsord, fx en rasende fin kjole
Starut
Stratenrøver
Strabadserende

Fået nyt navn kategorien
Tennissko (sneakers)
Gamasher (leggings)
Benzinstation (tank)
Korte bukser (knickers, shorts)
Tøj (kollektioner)

Ord jeg endnu ikke bruger, fordi jeg ikke ved, hvad de betyder og har lært af erfaring, at så skal man ikke bruge dem
Hipster
Lækkersøvnig

Nogen gange må jeg altså have en sjæl på 100 år, for jeg kan godt lide gamle ord. Jeg kan også godt lide nye, faktisk kan jeg nok bare ikke rigtig få nok af ord. Engelske er der også mange gode af og de supplerer fint. Men, der er også:

Ord, som jeg gerne vil have afskaffet
Knuzzz
Grineren
Nederen
Ikk' for noget
Er det bare mig?

5 kommentarer:

  1. Ikk' for noget vel, men synes du ikke det er nederen når, når filejsen står der med et mega grineren udtryk i ansigtet, og han spørger om ikke du også er lidt lækkersøvnig,men du kan ikke svare om fordi du ved ikke hvad det betyder, så i stedet så står du og ser på hans korte bukser, som ligner noget han har købt på Benzinstation til en daler. Eller er det bare mig?

    haha jeg kunne ikke lige lade være, men jeg har så et spørgsmål, er jeg den eneste der bruger ordet langbukser?

    SvarSlet
  2. Ja det ved den sødeste grød du er, barnlille. Det hedder jo lange benklæder lige så vel som de unævnelige kan være korte eller lange underbenklæder. Hilsen Mai, 100 år

    SvarSlet
  3. Men jeg mener lang bukser som i bukser der er lange, og ikke korte. Som i jeans...og sårn, ja alle bukser hvor benene er lange. Langbukser.

    SvarSlet
  4. For ikke så længe siden gik jeg i selskab med min kære svigerinde på jagt efter et par gamacher - hvortil hun spurgte, om det var det samme som leggings. Jeg følte mig gammel.
    Jeg er generelt enig i dine lister, men vil opfordre dig til at øve dig med hensyn til 'lækkersøvning' - både fordi det er et af de ord, der bare smager godt, og så giver det som regel også en ganske positiv bivirkning at anvende det i praksis.
    Et andet ord, jeg kan anbefale er 'at hyggetygge'. Det er et af dem, der smager godt på flere planer. Hvis det går voldsomt for sig, kan du jo kombinere det med lækkersøvning - det er der sågar kommet en film ud af (9½ uge, red.)

    SvarSlet
  5. I Morten Korch / mormor kategorien vil jeg godt lige have smidt følgende ord ind:

    Døgenigt
    &

    Lurendrejer


    Hihi

    SvarSlet

Kloge kommentarer: