fredag den 3. juni 2011

Kogt kinakål og kåldolmere

Et par forslag til russere, hvis der alligevel skulle snige sig en europæisk grøntsag ind i Rusland. De kan også bruges til danskere i kategorien Moderat til Meget bakterieangst. For hvornår har du fx sidst smagt kogt kinakål? Det smager utrolig meget bedre end det lyder:

Chop suey
400 g oksekød i strimler.
2 spsk. sesamolie.
2 røde peberfrugter.
½ bladselleri.
1 rød chili.
2 fed hvidløg.
2 spsk. østerssauce.
1 mellemstort kinakål.
1 spidskål.
1 dl soja.
1 tsk. fiskesauce.
Tilbehør: ris eller nudler og en god mangochutney.

Det hele skal bare skæres ud og drønes i en gryde.

Kåldolmer er en anden udmærket måde at aflive colibakterier, smag og sprødhed i et hvidkålsblad. Men det er vigtigt, at man ikke nærer samme følelser for kogt kød som Lærer Andersen i hans rendezvous med frøken Violet. Det gør jeg, så den opskrift bringer jeg ikke.

Desværre er det ikke lykkedes redaktionen at finde opskrifter med kogt agurk. Men jeg kan godt bringe eddikesyltet agurkesalat, for det skulle undre mig, hvis ikke eddikelagen tager livet af eventuelle overlevende lorterester på agurkerne.

1 agurk
1 dl eddike
1½ dl vand
1 tsk salt
friskkværnet peber
1 tsk tørret dild
4 spsk sukker

Jo jo, forsigtighed er moderne. Oplysning er åbenbart ikke helt lige så in. Mon man lever længere ved helt at droppe de risikable grøntsager? Bare sådan for en sikkerheds skyld? Eller er det en kærkommen undskyldning for grøntsagshadere?



2 kommentarer:

  1. Takker for opskriften på Chop Suey - jeg har faktisk en japansk opskrift på et eller andet med kogt agurk, hvis du skulle ønske det ;)

    Mht eddike, så er jeg faktisk ikke sikker på at bæen dør af den....hmmm...sku' man ta' og spørge i Tyskland, de er jo voldsomt glade for eddikesyltede grøntsager i det hele taget.

    SvarSlet
  2. Hi hi, tak for de fine opskrifter :) Vi har valgt at fortsætte som kunder hos firmaet Årstiderne, selvom de MÅSKE havde lagt en dræberagurk i vores måltidskasse.

    Knus fra Helle (Googlekonto driller mig stadig helt vildt, så måke er jeg stadig anonym?)

    SvarSlet

Kloge kommentarer: