mandag den 20. juni 2011

Smedejernsgryden i et feng shui perspektiv

Der er kampe man skal kæmpe og kampe, man skal undgå. Hvis chancen for at vinde er sammenlignelig med chancen for at møde en løs struds på sin næste cykeltur, skal man lade det fare.

Belært af denne visdom, har jeg efterhånden nødtvungent opgivet kampen mellem min minimalistiske stil og min mands mere Pippi som tingfinder-prægede indretningsstil. Hans udgangspunkt er: "Jamen jeg kan se, at dit nye billede lige kan være der bag højttaleren, hvis det bare går helt ud til hjørnet" eller "Hvad med denne her plafond fra Harald Nyborg, den giver et praktisk læselys over sofaen og til den pris, kan vi lige så godt købe to med det samme."

Mens vi cirkler rundt i IKEA eller sågar Bauhaus, som har lavet en kæmpe lampeafdeling for at tillokke kvinder, bliver det kun mere og mere tydeligt, at vi kun får en læselampe ved sofaen, hvis 1) Jeg trækker "men det betyder jo åbenbart mere for mig" kortet eller 2) Jeg begynder at græde.

Jeg kunne også gøre en indrømmelse, selvom det falder mig svært. For smedejernsgryden fra hans barndomshjem har flere gange været i fare for at blive udskiftet med noget mainstream Eva Solo, men har fået lov at leve, fordi den faktisk laver gode simreretter.


Nu viser det sig, at man også kan bruge den til verdens bedste brød

Spørgsmålet er nu, om jeg på nogen måde kan argumentere en flowerpot bordlampe hjem, hvis jeg bager brødet og udtrykker min glæde over, at smedejernsgryden fra svigermors køkken er havnet lige netop her hos os.

Jeg bliver nødt til at tage alle midler i brug. Ellers risikerer jeg at komme hjem til en lampetløsning fra Jem&Fix en dag.

2 kommentarer:

  1. Det brød kender jeg - har bagt det mange gange og det er ganske rigtigt fuldstændig genialt og meget meget nemt at bage!
    Mums.

    SvarSlet
  2. Hej Jeg er modelbygger og jeg faldt ind på din side pga billedet af den lille bygning fra udkantsdanmark.
    Den er nuser. ( endnu et udtryk til dine ordlister, som jeg på alle måder bifalder og kunne udvide betragteligt)
    Tak for det.

    En ting, der er min kæphest er folks forvirring mht smedejern og støbejern.

    Din dejlige gryde er af emaljeret STØBEjern, da den er lavet af flydende jern, der er hældt ind i form.
    Smedejern er jern, der er forarbejdet, ved at man slår på det.
    Så fik min kæphest luft

    Vh Modelbyggeren

    SvarSlet

Kloge kommentarer: