tirsdag den 2. august 2011

Trygger skoene?

Nu kan man simpelt hen købe sko med tryghedsgaranti hos Growingfeet. Det er da også simpelt hen noget af det mest angstprovokerende at risikere at Lillepolles sko er for små, når de kommer med posten. Fordi Lillepolles fødder slet ikke er så små længere som moderen troede. Det er dejligt, at også mindre virksomheder påtager sig at sælge ansvaret for at sprede tryghed i en verden, der er så fyldt med utryghed.

Ret skal være ret, børnesko er skidedyre og det kan være lidt grænseoverskridende at skulle ud at købe et par nye efter et fejlkøb. Godt, Growingfeet kommer os til undsætning, for uden tryghed kan vi komme ud for - ja - ærgrelse! Og det endda med udråbstegn. Læs selv her:'

"Har du nogensinde prøvet at købe et par sko til dit barn, hvor skoene efter brug alligevel viste sig ikke at passe? Det sker heldigvis ikke så tit, men når det sker, er der som regel ikke andet at gøre end at købe endnu et par nye sko. Det er rigtig ærgerligt! Med GrowingFeets Tryghedsgaranti kan du få byttet et fejlkøb, uanset om skoene er brugt eller ej i op til 30 dage efter dit køb. Det betyder, at du kan undgå unødige ærgrelser, og at dit barn fremfor alt får de sko, der passer!"

Problemet er bare, at hvis det er tryghed, at børnesko bestilt på nettet passer fusserne, hvilket ord skal man så bruge om at terrortrusler er mindskede, forhøjede eller status quo? Og uden sammenligning i øvrigt, hvilket ord skal vi bruge, den dag nogen får ram på Jyllands-Posten, når Nicolai Wammen erklærede Århus i chok, da Bamse døde?

Jeg kan godt lide at bruge små ord til små ting, mellemord til mellemting og store ord til store ting. Så kedelig er jeg, at jeg bedst kan lide, når proportionerne passer sammen.

Måske har vores verden forskudt sig, sådan at hvor der for år tilbage ikke var meget større problemer, end at børnenes sko var for små eller at folkekære Bamse skulle gå hen og dø, så har vi nu brug for at reservere de store ord til større begivenheder. Tryghed og fare har fået andre betydninger.

Jeg har også bemærket en strategi med ikke at tale om utrygheden og det farlige. Så er man helt ude over gradbøjning af ordene. Jeg synes heller ikke, vi skal give ekstremister mere grund til at gnide sig i hænderne over vores angst end højst nødvendigt, men strudsemetoden forstår jeg heller ikke. Det forsvinder ikke, selv om vi lukker øjnene. Det jeg måske begynder at forstå er, at nogle kan have brug for at lukke ørerne. At nogle tager angst og uro med sig ind i deres eget liv og har brug for at værne sig mod det.

Men nu er jeg ved at ende et langt mere alvorligt sted, end der hvor jeg begyndte. Det var ikke meningen, at nogen skulle trædes over tæerne. Bliv trygt i skoene med tryghedsgaranti og sørg videre over Bamse. Jeg tror, jeg vil finde på nogle større ord, vi kan lagre, indtil vi får brug for dem.

Man må forresten ikke tro, jeg havde noget særligt imod Bamse. Altså udover hans musik, som jeg ikke brød mig om, tror jeg, han var en flink fyr. Hans død bragte mig bare ikke i chok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: