fredag den 23. september 2011

Low tech og high tech


Dette syn over Øresund i morges fik mig til at gruble lidt over en artikel, jeg lige havde læst i Børsen. Kan man overhovedet se vindmøllerne i baggrunden? Anyway, artiklen konkluderede, at der var forsvundet 2000 videnjobs fra Danmark i 2011 og etableret 658. Så er det altså, jeg bliver lidt bekymret over, at det eneste råstof vi har - viden - er blevet for dyrt til at sælge.

Vi sejler rundt om os selv i et smukt gammelt træskib, mens vindmøllerne næsten forsvinder i horisonten mod øst. Vi synes, at skibet er flot designet og klogt udformet, men kære venner - det er altså et par dage siden, at det var en ny opfindelse sådan et skiw. Møllerne er ikke bare billigere at producere, men også at udvikle i Østen.

OK, så har vi en masse andet, vi kan - eller noget. Når man diskuterer den slags, er der i hvert fald en del, der mener, at vi er bedre egnet til innovation, fordi vi tør udfordre hierarkiske strukturer og vi har alle en mening. Jamen altså alle de meninger - nogle gange forsinker de processen, i stedet for at drive den fremad. Tænk hvis man så på diskussioner ligesom filmmanuskripter: Hvis mit bidrag ikke driver diskussionen eller løsningen af problemet fremad, skal det måske slet ikke med.

Spørgsmålet er også, om man BEHØVER sige, at man synes det samme, som det den anden lige sagde? Vi er så opdragede til at diskutere alting og lave så få beslutninsreferater, at vi starter samme sted næste gang, vi mødes. Vi sidder fast i sejlrenden eller driver for vinden, overbeviste om vores egen selvfedme, fordi "de andre" i hvert fald ikke kan tænke selv, men bare gør, hvad de får besked på.

Er der dog slet ikke nogen, der synes, det kunne være lidt fedt, hvis flere bare gjorde, hvad de fik besked på, i stedet for have en mening om alting? Lod udviklere om at opfinde, økonomer om at have forstand på økonomi, jurister om at have forstand på jura og så fremdeles.

Det er ikke afskaffelse af ytringsfriheden, jeg går efter, men lidt ydmyghed i forhold til at lade eksperters og forskeres mening få lidt mere fylde, end de følelser, den enkelte har i forhold til et givent emne.

Kig ud - der er viden alle vegne, den krydser nationer og er ligeglad med gældskriser og statsbankerot. Information wants to be free og det kan ikke lade sig gøre at beholde den i Danmark alligevel. Hvis man i stedet for at beskytte den, tænker, at viden kun bliver mere værdifuld af at blive delt, behøver vi måske ikke være så bekymrede for de vidensarbejdspladser?

Hvis du synes, jeg vrøvler usammenhængende, lover jeg at forklare det her nærmere en anden dag. Stikordet er crowdsourcing og det skal jeg bare have stukket ud, så kommer der en ordflom mere.

Anyway, det er selvfølgelig DE ANDRE, der har sendt det rumskrot i kredsløb, som der er en mikroskopisk chance for at få i nakken i nat.

- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

  1. relevante reflektioner der:-) jeg kan jo på godt og ondt heller ikke lade være med at danne mig meninger om stort og småt...kunsten er jo så at vide, hvornår det er tid at lufte dem og hvornår det er tid at lade dem passere i tavshed! for citat: "det er med ideer som med børn -alle kan bedst li' deres egne". god weekend, kh anne.

    SvarSlet

Kloge kommentarer: