mandag den 19. september 2011

Power to the people

Jeg har opdaget noget stærkt foruroligende. Det er noget, der er kommet snigende upåagtet, men som nu pludselig har den absolutte dominans og suverænitet i huset. Det er ikke længere menneskene, der bestemmer. Det er teknikken.

Smider man en dvd på og prøver at undslippe reklamerne og gå til menuen, står der "ikke tilladt i øjeblikket" på skærmen. En venlig men bestemt henstilling, som efterlader en i ydmyg venteposition, mens man får at vide, at man ikke må kopiere filmen eller tage penge for at fremvise filmen for andre. På dansk, norsk, svensk, tysk, spansk, engelsk, finsk, islandsk, fransk og et par stykker, jeg ikke kan genkende.

I mens kan man heldigvis lige tjekke et eller andet på internettet - hvis det trådløse net vil! Det er ikke altid, iPad'en behager at gå på nettet og så skal wi-fi have fornyet sin lease og jeg ved virkelig ikke, hvad den mener med det, men jeg gør det - iPad'en bestemmer over mig.

Når jeg sætter mig tilrette foran PC'en er det ikke for at surfe, men for at arbejde, men sjældent varer det særligt længe, før jeg bliver truet med nedsmeltning, hvis ikke jeg får opdateret Adobe Flash, lader AVG virus kontrol scanne harddisken og Windows ordne, hvad den nu vil. Jeg ved ikke, om jeg bare skal være kold, men jeg bliver lidt urolig, når jeg kan vælge mellem Genstart nu eller Genstart om en time - det er jo pest eller kolera. Hvem ved i øvrigt om det trådløse arter sig efter genstarten eller om fejlfindingen og -løsningen kommer til at køre i et uendeligt loop? Kun afbrudt af Pop-up vinduer er ikke tilladt, vil du tillade det, skal du lige gøre noget ActiveX undtagelse - så får du lov at bestemme LIDT over din PC.

Så er der helt almindeligt tv. I ved det, som engang gik ud på at gå hen til kassen, trykke på Tænd og se DR, fordi der ikke var andet, indtil man gik hen til kassen og slukkede igen. Nu kræver det en bachelorgrad i computer science subsidiært et barn, der er opvokset i teknikkens alder at få lov at se Ramasjang. Box skal tændes og stå på rette kanal, tv skal tændes og stå på rette kanal, lyd kan slås til eller fra eksterne højttalere og når man er nået så langt, ligger alle Ramasjang figurerne som regel og sover.

Den ene ukendte faktor er om katten har vandret rundt i det ledningsspaghetti, der hersker bag fladskærmen, for har den det, ved man aldrig, hvilket kabel det er, der er røget ud. Den anden ubekendte er, når dvd-afspilleren uden varsel går på freeze og nægter at foretage sig noget som helst andet end at vise rulleteksterne fra det senest sete Simpsons afsnit. Så skal man også om i ledningshelvedet og hive stikket ud. Der er et stik til tv, et til boxen, et til dvd'en, et til mediacenter, et til VHS (jojo, den står der og samler støv endnu) og et til forstærker. På trods af al sandsynlighed, er dvd-stikket ALTID det sidste, man finder. Jeg har prøvet at starte med det stik, jeg finder MINDST sandsynligt, for at narre Murphys lov, men det kan man ikke.

Ak jeg er fortabt i mit eget hjem - og så har jeg slet ikke været inde på de udfordringer, det giver at supportere børn på diverse online spil, udsat for reklameindslag for spilopdateringer for bare en spytklat dollars. Om måneden. Arrrgh - det må blive i et andet indlæg på en anden dag. Det er på tide at tage magten tilbage. Power to the people!




- Posted using BlogPress from my iPad


2 kommentarer:

  1. Hørt!
    Jeg har pænt svært ved at hitte rundt i husets MANGE digitalt styrede apparater. Enten kan jeg ikke styre dem, forstå dem eller huske, hvordan kombnationen skal være. Og når jeg så lige er ved at lære at huske det, så bliver apparatet gud hjælpe mig skiftet ud af et nyt og bedre, som kan SÅ meget mere. Oh ve oh skræk. Så kan jeg starte forfra. (Min mand har netop bestilt en ny og heeeeeelt fantastisk HDrecorder, der kan flyve og svejse under vand -- det kommer til at tage mig ÅR, at lære at bruge den).

    Næh, lad os komme tilbage til de tider, hvor teknik handlede om at dreje eller skrue på mekanisk knap ;-)

    (HUJ, hvor ville jeg savne alt teknikgejlet!)

    SvarSlet
  2. Mai, du får mig til at le og græde på samme tid. Hvor har du sørgeligt ret!
    Knus
    CharlotteA

    SvarSlet

Kloge kommentarer: