fredag den 4. november 2011

Aarhus - Danish for stupid

Det begyndte  med dobbelt-aa'et, men nu begynder det at antage hysteriske dimensioner i min by. Nu er Aarhus Universitetshospital nemlig også blevet til et brand, som ikke skal besmudses med noget så provinsagtigt som landsbynavet Skejby. Hvorfor ikke? Fordi det forstyrrer brand-værdien. OK, men hvem er sygehusene egentlig til? Den internationale forskerverden? Superbrandet Aarhus? Politikernes spindoctors? Jeg behøver da i hvert fald slet ikke tage patienterne med på listen. En samtale hos en læge i udkanten af Århus kan nu meget nemt foregå sådan her:

Lægen: "Du vi må hellere få taget en blodprøve på din søn."
Mig: "OK hvorhenne?"
Lægen: "På Aarhus Sygehus." (Det er også et sub-brand til Aarhus Universitetshospital)
Mig: "???"
Lægen: "Ja altså Kommunehospitalet du ved, det inde ved Randersvej."
Mig: "NÅRH, så er jeg med, der hvor skadestuen og lægevagten ligger?"
Lægen: "Ja, lige præcis."

Derudover har jeg kun benyttet sygehuse i Århus til at føde tre børn på Skejby Sygehus - og jeg vil altså blive ved med at fortælle dem, at de er født på Skejby, fremfor at sige Aarhus Universitetshospital. Gad i øvrigt vide, hvad det så bliver til, når det bliver til et supersygehus - Aarhus Super Universitetshospital? Det kunne være lidt sjovt og det ord ville jeg overveje at tage i min mund, fordi der er lidt Superman over det. Eventuelt kunne helikopterlandingspladsen også anvendes af flyvende superhelte?

Når man fjerner det lokale islæt for at passe ind i et superbrand, så fjerner man også personligheden og værdigrundlaget - for mig har Aarhus Universitetshospital ingen værdi, men det lille ord Skejby har masser, fordi jeg har født mine tre børn der. Jeg er nok ikke den eneste, der kun har benyttet Skejby til at føde børn, men også mange andre vil have både hjertelige og smertelige øjeblikke forbundet med et lokalt sygehus. For slet ikke at tale om den logistik og almindelige forvirring, hvis en bus ikke længere kan have Skejby Sygehus som endestation, hvordan skal man så vide, hvor den går hen? Så er der brevpapir, informationsmateriale, computersystemer, logoer, ja helt ufatteligt mange steder, hvor man nu skal bruge mange offentlige kroner på at konsekvensrette i dokumenter som en konsekvens af en tumbet politisk beslutning.

Mange private superbrands går i modsat retning - man beholder ganske vist moderbrandet, for eksempel Arla, men vil gerne fortælle historier om økologiske landmænd, der har leveret mælken fra deres ko Maren, som går ude hele sommeren. Forbrugerne vil nemlig have nærhed til produktet, har Arla læst i en bog - og set på dem, der er begyndt at fare til økologiske gårdbutikker for at klappe køerne, inden de spiser dem. Ganske vist må må ikke ændre moderbrandet Arla, men Harmonie er et sub-brand og koen fra marken i Himmerland er nok det nærmeste vi kommer masseproduceret storytellling fra en stor koncern.

Farcen Aarhus er kun lige begyndt, kan jeg frygte. I hvert fald har jeg denne sommer været vidne til, at det spritnye Egå Gymnasium har pillet en bolle ned og sat et ekstra A på muren med navnet - det hedder nu Egaa Gymnasium. George Orwell har ikke levet forgæves.

2 kommentarer:

  1. Kan kun nikke og dele din undren!

    SvarSlet
  2. Ja, altså - en eller anden form for storhedsvanvid eller mindreværd lider de altså af, de Århus-tosser ;o)

    SvarSlet

Kloge kommentarer: