onsdag den 25. januar 2012

Jeg har hørt, at speltmoderen er død

Eller faktisk rettere, at hun aldrig har levet som et helt levende menneske af kød og blod. Hun er i stedet et fjendebillede på overdreven perfektion, som sætter alle andre mødre i stand til at retfærdiggøre hvedebrød og pepperoni i madpakkerne og McDonalds mad på en travl fredag. For enhver kan jo se, at hun er en latterlig økofascist med hænderne dybt begravet i urtebeddet eller syltekrukkerne, hvis hun da ellers kan komme til for det slyngebarn, der sidder på maven. Hey faktisk er hende speltfantasien hele grobunden for en stor del af os, der blogger om vores egne middelhøje ambitioner for antal produkter fra Urtekram i køkkenskabet - så måske skulle vi hylde hende i stedet for at være så sure på hende?

Vi bruger hende til at gøre vores egne liv tålelige, fordi ingen - eller i hvert fald kun dem, som bor i et faldefærdigt husmandssted i Udkantsdanmark hvilket ikke er den typiske bopæl for Speltmutti - har som regel tid, ressourcer eller menneskeligt overskud til at være selvforsynende med alt fra grunden, økologiske og slyngeagtige iført islændersweater af egenproduceret uld. Så er det jo nærliggende at gøre grin med det, man ikke selv kan leve op til, fordi der også skal skrabes en indkomst hjem til familiens overlevelse.

Ja, jeg synes faktisk, vi skal hylde hende lidt. En høj overlægger skader ikke, hvis man ikke ser det som et krav at hoppe over den hver eneste dag. Laveste fællesnævner er i hvert fald mere kedelig og givetvis skyld i mere overvægt, mistrivsel og alt for meget skærmtid hos vores afkom. Grundlæggende tror jeg ikke, vi måler os så meget mod hinanden, som vi måler os mod os selv og vores egne ambtioner for Det Gode Barneliv. Nu har jeg i hvert fald været i tre IRL mødregrupper og en online, hvor fænomenet med speltmoderen (eller ligefrem urtekussen) kun har eksisteret som en myte.

Der er også Hende Med Den Helt Nye Barnevogn og ungen altid klædt i Molo-Mala-Hollys-Katvig uniform. Hun er det materialistiske fjendebillede. Hun tror, der er noget galt med Bilkatøj og H&M og det kan vi ikke lide. Igen, jeg synes det ville klæde os måske at glæde os lidt over, at hun i det mindste sætter mere gang i samfundshjulene ved at give 100 kr. for en bodystocking end ved at købe 6 stk for 100 kr produceret af nogle indiske børnearbejdere. Hun siger jo ikke, at DU behøver putte dit barn i Petit Bateau nattøj, for at det overlever vel? Er  det eventuelt mere noget, du selv tænker?

Nu risikerer jeg måske selv at havne i speltkategorien med sådan et indlæg. Så lad mig lige skynde mig at kaste en forbandelse over Kernesund Familie - bare lige så jeg kan blive i det gode selskab af hyggeligt fordømmende mødregrupper...

3 kommentarer:

  1. Hun har sat tanker i gang, hende speltmoren - FEDT at læse dit bidrag her (som jeg tillader mig at gå ud fra er inspireret af mit indlæg forleden?)

    Du spørger, hvordan man laver kommentarfeltet om til et pop-op-vindue ... Jeg kan ikke huske præcist, hvordan - men det er inde i designer-skabelonen. Det var ret logisk at finde ud af, så mon ikke du finder det?

    KH Helle

    SvarSlet
  2. Nej, sorry - det hedder "Indstillinger" og så står der kommentarer og kommentarfelt...

    SvarSlet

Kloge kommentarer: