onsdag den 1. februar 2012

Robert Robot

Så er robotstøvsugeren røget ind i debatten igen - denne gang som noget, mit ellers store idol Margrethe Vestager gerne vil tvinge ind i hjemmeplejen, som en naturlig forlængelse af automatiseringen af hverdagsprocesser. I princippet en god idé og jeg synes personligt også, det er svært at få menneskelig kontakt med én, der går og støvsuger. Jeg må bare spørge mig selv, om der er nogen, der har talt med andre end støvsugersælgeren om, hvad det er robotten kan? Har de for eksempel en selv? Det tror jeg ikke, for så ville man ikke kunne konkludere, at den kan erstatte noget som helst.

Jeg har en - og jeg har også engang arbejdet sammen med en støvsugersælgers datter, som meget stolt kunne berette, at den kunne køre uden om et glas vand på gulvet. Nu ved jeg bare ikke, om der er ret mange ældre, der har en masse glas vand stående på gulvet? Jeg har ikke, men derimod stole, tæpper, bordben og den slags - som der hos de ældre, jeg kender, gerne er rigtig meget af. Når Robert, som vi kalder vores robot - med øjne og det hele - går i gang med stuen, foregår det planløst som et føl, der kommer ud på en græsmark. Han larmer og okser lige ind i et stoleben, tager en ny retning, indtil han tørner ind i en væg, men ufortrødent tager en tredje retning. Pludselig bliver han træt midt på gulvet eller kører fast under sofaen og bruger resten af sit batteri - i øvrigt ikke ulig noget, mine børn også kan eller har kunnet finde på.

Hvis jeg var en ældre dame, ville jeg 1) Dø af skræk over Robert, 2) Synes, Robert var en drønnert, der slet ikke kom ind i krogene, som jeg selv lærte det på Husmoderskolen i 1948 eller 3) Synes, at Robert var larmende, irriterende, ineffektiv og strømslugende. Han kan i bedste fald erstatte en fejekost, men på ingen måde en manuelt betjent støvsuger.

Jeg vil gerne gå med til, at ældre selv skal betale for rengøring, hvis de har råd, men jeg synes, det er for let at smække robotten ind i debatten hver gang, der skal snakkes spareforslag. Den skal oplades, tændes, slukkes, filtres ud af tæppefrynser og ledsages rundt om stole, hvis de ikke er lagt op på bordet - og helt ærligt, kan man så ikke lige så godt støvsuge selv?

Forresten vil jeg gerne - når jeg bliver gammel - have sådan en japansk vasketunnel til mennesker, som ligner et mobil spabad - for jeg forventer faktisk ikke at få menneskelig kontakt dækket af hverken støvsugende eller kropsvaskende hjemmehjælpere. Vi bliver jo gamle med Facebook, Twitter, blogs og alt hvad, der slet ikke er opfundet endnu - men det er de nuværende gamle ikke - og robotstøvsugerne ville være en katastrofe at slippe løs i deres hjem.

2 kommentarer:

  1. .. Min veninden har sådan en dims.. Og en hund.. Som en dag blev lidt dårlig og kastede op..

    Det var Roberts endeligt.. :-D

    Det er faktisk trist at alt skal automatiseres. Man dør jo af ensomhed længe inden noget andet. Eller bliver bims ligesom "Kirsten"

    SvarSlet
    Svar
    1. Ydrk hundebræk i robot lyder ikke rart. Og heller ikke flere af Kirsten! Men fint nok, hvis man med tiden kan erstatte nogle af de kedeligste rutiner, bare der s i stedet komme en og taler med "Kirsten" :-)

      Slet

Kloge kommentarer: