søndag den 25. marts 2012

Lejligheder til at gå i selvsving

Dem har jeg egentlig nok af lige nu - og det er ret underligt, at selvsvinget udebliver. Jeg tror simpelthen, at anledningerne til at gå i selvsving for øjeblikket ligger så tæt på hinanden, at jeg er nødt til at bevare styringen på mig selv - med begge ben på jorden eller helt nede under jorden, der hvor man planter blomster og får jord under neglene. Ikke nok med, at jeg kan se det store runde 40-tal komme forbi mig om et par uger, nej få uger derefter forestår husets første konfirmation.

Jeg er velsignet med en dreng som i den grad tager begivenheden ovenfra og ned. "Jeg synes, de her bukser er fede. Er det nødvendigt med nogle andre til Blå Mandag?" Således bliver han konfirmeret i seje jeans, Converse sko, hvid skjorte og sort vest - og kommer til både at være fin og ligne en rockstjerne! Jeg fornemmer allerede, at det bliver lige så enkelt, når mellemsten står for tur om fire år - hvis han vil konfirmeres. Til ham kan jeg finde noget på nettet og sige: "Skal  jeg bestille denne her skjorte?" hvorefter han kort vrister blikket løs fra sin egen skærm, kigger på min og siger: "Jaja." Mindsten derimod - har fået en ny kjole og et par sølvsandaler. Hun spørger dagligt HVORNÅÅÅÅÅR det er, vi skal holde den konfirmation, så hun kan få stadstøjet på. Eller om hun lige må prøve det en gang til - bare fordi. Eller gå lidt rundt i det - bare indenfor?

Jeg fornemmer, at arrangementet bliver anderledes, når det en dag bliver hendes tur. Der er genetisk indbygget selvsving af den helt store skala, og det varer nok ikke længe, før hun indleder tegningerne af sin konfirmationskjole. Jeg synes ellers ikke, jeg har gjort noget for at gøre hende mere pyntesyg, men det er hun. Og let's face it, samfundet rundt om hende gør det heller ikke nemmere at undgå pyntesyge, når der kommer en seddel med hjem fra gymnastik, at vi bedes indkøbe pink, lyserød eller hvid gymnastikdragt og leggings til opvisning samt medbringe 40 kroner til et tylskørt ved næste træning. Derudover skal hun - hvis muligt - have håret sat op i en høj hestehale på opvisningsdagen. Er der eventuelt tale om, at enkelt gymnastiktrænere er gået en smule i selsving? Holdet er for 5-6-årige piger og de har tydeligvis glemt at tænke på, at mit blege skandinavisk type afkom får overraskende lighed med en gris, når hun bliver klædt i lyserødt.

Mens jeg venter på selvsvingets indtrædelse, spekulerer jeg på, om det er foråret? Det er jo næsten ikke muligt at gå rundt og være vranten og stresse over huskelister i lange baner, når man kan sætte sig på terrassen med en kop kaffe i stedet for? Eller slænge sig i nymonteret hængekøje. Selvsving er hermed udsat i syv år, til det bliver yngstens konfirmationsår.

___________

Opdatering efter Nemesis' lynhurtige angreb en time efter første version: NU er jeg bange. Min mand har forskanset sig bag en dør med et af min barndoms fotoalbums. Hallo, det var jo ikke MIG, der skulle konfirmeres vel? Let panik er sat ind, da der nu sandsynligvis er ting ved min fødselsdag, som er udenfor min kontrol!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: