søndag den 18. marts 2012

Vi chiller lige - hvornår skal vi skride?

Ngmph, det der nymodens teenagesprog er altså ikke sådan lige at vænne sig til - specielt ikke, når det kommer ud af munden på et barn, man syntes, man lige fik for et par dage siden. Den ovenstående sætning fik jeg, da jeg telefonerede til ældsteafkommet hos sin ven for at høre, om han ville med i svømmeren. Svømmeren var et alt for kækt forsøg på at ramme hans sprog. Ingen under 14 ved, hvad en svømmer er - udover, at det er forældet morsprog.

Det eneste lyspunkt er, at jeg for nylig hørte en sprog- og ungdomsforsker sige, at vi ikke behøver at være så bekymrede for det sprog, teenagers bruger mellem hinanden. De taler "sødtgrimt" og bruger kun det ledeste sprog overfor deres bedste venner. Således havde forskeren på en efterskole observeret, at en pige sagde "Hej luderskat," da hendes veninde kom til bords. Adspurgt om hun også omtalte hende sådan, når veninden ikke var til stede, var svaret klart og bestyrtet "Nej da!"

De er udmærket i stand til at vælge sprogbrug efter situationen, og der skulle ikke være overhængende fare for, at de senere går ned i Brugsen og siger "Hvad så din fucking spassernar, kan du give mig et job eller hvad?" Det tror jeg heller ikke, de kommer til, men jeg kommer nu alligevel aldrig til at synes om, at pigerne kalder hinanden luderskat og drengene hinanden for bøsserøv. Kunne man ikke forestille sig, at dem der ikke er lige er med i indercirklen tager sådan nogle ord mere bogstaveligt, end de er ment? Og er det så modtageren eller afsenderen, der er ansvarlig for hvordan, det man siger bliver forstået?

Vi kommer sikkert til at have et antikveret sproghjem, hvor gammeldags ord som svømmeren og skralderen bliver bevaret og or'nlig sygt betyder, at man virkelig har det skidt. Vi kommer også til at slå hårdt ned på fucking ho', bitch og det, der er værre, som jeg heldigvis slet ikke kender. Og vi kommer til at begræde, når udmærkede ord og vendinger som fedt, kodylt og knæhøj karse uomtvisteligt glider ud af sproget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kloge kommentarer: