onsdag den 17. august 2011

Knib og tænk klart! (Mere Alt for Dullerne)

Det bliver sjovere og sjovere mit dameblad. Der har selvfølgelig altid være noget morsomt over, "Undersøgelser peger på, at .... " for så ved man aldrig rigtig, om det var en rundspørge på kontoret eller et universitetsstudie. Anyway, i mit dameblad kan man nu læse følgende:

"Hollandske forskere har opdaget, at det er samme kontrolfunktioner, som hjælper os med at holde på vandet, når vi skal tisse, der også hjælper os med at tænke klart. Så drik og knib, piger. Måske skal du snuppe et stort glas vand før næste lønsamtale."

Ligesom den med mænds hænder og risikovillighed, er min første tanke: Hvordan fandt de på at undersøge det? Var der en, der altid rendte på tønden, som de andre syntes var dum? Altså der skal alligevel en del kendskab til kollegerne til, før man spørger dem, om de er slappe eller husker at knibe ikke? Det har aldrig været smalltalk emne på mine arbejdspladser. Måske i mødregrupper, men der vil jeg slet ikke hen nu. De fleste mænd ville i øvrigt nok besvime på stribe, hvis de var fluer på væggen til et mødregruppemøde.

Så er der selve resultatet. Indeed opsigtsvækkende. Hvis jeg skal tisse virkelig virkelig meget, kan jeg da ikke tænke på andet? Det kan godt være, at jeg tænker klart, men så er det for at skynde mig at få overstået, det jeg sidder i, så jeg kan komme på toiletttet. Jeg har godt nok aldrig skullet tisse til en lønforhandling, men nok til en jobsamtale eller to. Jeg tror faktisk, jeg har sagt meget hurtigt farvel fra indtil flere jobsamtaler med kaffe og isvand, for at halse direkte ud til receptionen og spørge efter toilettet. Det er måske et trick? Hæld noget væske på kandidaten og få det bedste frem i hende? Hvis bare HR-folk tænkte sådan, i stedet for at fralægge sig ethvert personligt ansvar ved at knalde en færdigheds- og personlighedstest på 30 sider efter kandidaterne.

I stedet for personlighedstest kunne de introducere knibeøvelser (IKKE med tests, tak! Jeg vil IKKE høre lumre forslag, om eller hvordan det kan måles) og belastningstest med kildevand i stride strømme. Hvis du klarer den i de timer, interviewet varer, så er jobbet dit. Ej, det er godt, der er nogen, der undersøger den slags ting. Jeg er bare bange for, HR-cheferne sidder med hovederne nede i noget teori og med lommerne tømt af nogle rekrutteringsfirmaer, som kan nogle rigtig fine ord.

Så det bliver nok ikke ændret foreløbigt.

3 kommentarer:

  1. Hwa' fubar - er det godt eller skidt?

    SvarSlet
  2. Jeg er virkelig glad for at høre at det er forskere og ikke kontorsladder som har afstedkommet denne artikel.

    Forskere er alligevel mærkelige..

    SvarSlet

Kloge kommentarer: